شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۹

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


افزایش 300 در صدی سرمایه گذاری خارجی در ایران ( 26 / 06 / 1386)

 

 

افزایش 300 درصدی سرمایه گذاری خارجی در ایران

معاون وزیر صنایع و معادن از افزایش 300 درصدی سرمایه گذاری خارجی در کشور در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: از این رقم 80 درصد رشد مربوط به بخش صنعت است.
 

محسن شاطرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در بخش صنعت و معدن در نیمه اول امسال گفت: در سال 85 آمار سرمایه گذاری خارجی در حدود 5/10 میلیارد دلار بوده  که 80 درصد آن سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت است.

معاون وزیر صنایع و معادن افزود:  در 6 ماهه ابتدای سال جاری نیز خوشبختانه بیش از 300 درصد افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور به چشم می خورد که بیش از 80 درصد آن مربوط به بخش صنعت است.

به گفته وی، آن چه که تاکنون در سازمان سرمایه گذاری خارجی برای جذب سرمایه گذاری مصوب شده حدود 29 تا 30 میلیارد دلار است که بیش از 21 میلیارد دلار آن مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است.

شاطرزاده رقم مذکور را جدای از حجم فاینانس ها عنوان کرد و گفت: فاینانس جزو قانون سرمایه گذاری خارجی نیست و ما براساس این قانون، سرمایه گذار مستقیم خارجی را داریم. البته سرمایه گذاری به روش های BOT، BOO و بای بک نیز جزو این قانون است.

وی تصریح کرد: بخش صنعت بیش از 5/6 تا 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری به صورت فاینانس داشته که به رقم سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش صنعت اضافه می شود. این درحالی است که تا پایان سال 84 بخش صنعت حدود 22 درصد جذب سرمایه گذاری خارجی داشته ولی آمارهای سال 85 هنوز به صورت رسمی از سوی سازمان سرمایه گذاری خارجی  در اختیار وزارت صنایع و معادن نیست.

این مقام مسئول در وزارت صنایع و معادن خاطرنشان کرد: تلاش وزارت صنایع و معادن این است که حجم سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت افزایش یابد؛ چراکه با توجه به چشم انداز 20 ساله کشور، نیاز بخش صنعت برای سرمایه گذاری در افق 1404 حدود 450 میلیارد دلار است که باید بتوان این سرمایه را جذب کرد.

به گفته وی، براین اساس به طور متوسط سالانه 20 میلیارد دلار باید جذب سرمایه را صورت گیرد تا به رشد مورد نظر سند چشم انداز دست یابیم. لذا برنامه های وسیعی برای جذب سرمایه گذار خارجی تدوین شده است.

شاطرزاده افزود: خوشبختانه از کشورهای مختلف خصوصا کشورهای اروپایی سرمایه گذاران مختلفی را در حال مذاکره داریم. که در شرایط فعلی کشور سرمایه گذاران بزرگی را دارد که الان در حال مذاکره هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک این قراردادها منعقد شود و گفت: به لحاظ مبلغ سرمایه گذاری، سرمایه گذاران اماراتی  در رتبه اول و سرمایه گذاران  آلمانی و کشورهای اروپایی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند اما به لحاظ تعداد پروژه ها و طرح ها، کشور آلمان و کشورهای اروپایی در رتبه های نخست هستند.             

 

منبع: خبر Beta

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن