جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


صا ایران تولید گوشی تلفن همراه را آغاز می کند ( 09 / 03 / 1385)

محسن شاطرزاده ـ معاون اقتصادي وزير صنايع و معادن ـ در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: وزارت صنايع در خصوص افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه كار كاملا كارشناسي انجام داده و اين موضوع به نفع صنايع داخلي است. وي با بيان اين كه افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه تاثير زيادي بر قيمت اين محصول و افزايش آن نخواهد داشت، گفت: هم اكنون قيمت گوشي ساخت كره در ايران 20 درصد ارزان‌تر از قيمت فروش آن در كشور كره است و علاوه بر اين تعرفه واردات گوشي در كشورهاي همسايه از جمله پاكستان و هند در حد بسيار بالايي است و به همين دليل افزايش تعرفه واردات اين محصول در ايران مساله‌اي مشكل‌آفرين نيست و اعتراضات صورت گرفته عمدتا از سوي واردكنندگان است، زيرا منافع آنها به خطر افتاده است.
وي با تاكيد بر اين كه افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه به نفع صنعت و توليدكنندگان داخلي است، گفت: اين كار به منظور آماده‌سازي فضاي داخل به منظور جذب سرمايه‌گذاران خارجي انجام شده تا توليد گوشي تلفن همراه در كشور رونق گيرد و در همين مدت زماني كوتاهي كه از اعلام خبر افزايش تعرفه مي‌گذرد، توليدكنندگان خارجي متفاوتي براي توليد گوشي در داخل اعلام آمادگي كرده‌اند.

وي درباره ظرفيت فعلي توليد تلفن همراه در داخل گفت: نبايد دنبال اين باشيم كه هم اكنون چقدر توليدكننده داخلي گوشي تلفن همراه داريم، بلكه بايد به جذب سرمايه‌گذاران خارجي توجه كنيم.
به گفته شاطرزاده، ساخت گوشي تلفن همراه فرآيند پيچيده‌اي ندارد و بايد فرصت لازم براي ساخت داخل كردن اين محصول فراهم شود.
وي از آغاز توليد گوشي تلفن همراه توسط سرمايه‌گذاران خارجي در كشور در آينده‌اي نزديك خبر داد و گفت: گوشي موبايل كالاي اساسي محسوب نمي‌شود و به همين دليل مصرف كنندگان از افزايش تعرفه واردات آن متضرر نمي‌شوند و حتي اگر در بدترين حالت، اين كالا پس از واردات قطعات در داخل كشور مونتاژ و توليد شود، مشمول تعرفه 60 درصدي نخواهد بود و اين مساله باعث رونق صنعت داخل و اشتغالزايي در كشور خواهد شد و علاوه بر اين قيمت محصول توليدي كمتر از قيمت سابق نيز خواهد بود.

معاون وزير صنايع و معادن در ادامه با بيان اين كه افزايش قيمت گوشي تلفن همراه تنها يك افزايش قيمت مصنوعي است، گفت: دلالان عامل اصلي اين مساله هستند و البته افزايش تعرفه به طور طبيعي باعث بالارفتن قيمت داخلي محصول خواهد شد كه بايد اين موضوع را به سمت توليد داخل هدايت كرد.
وي با بيان اين كه از اين طريق توليد گوشي تلفن همراه براي سرمايه‌گذاران داخلي نيز داراي توجيه فني و اقتصادي خواهد بود، گفت: ما به واردكنندگان گوشي تلفن همراه توصيه مي‌كنيم كه به سرمايه‌گذاري جهت توليد موبايل در داخل اقدام كنند.

وي ادامه داد: شركت صاايران نيز به زودي به توليد گوشي تلفن همراه اقدام خواهد كرد و مي‌توان از توليدات داخلي به منظور صادرات استفاده كنيم.

شاطرزاده در پايان از امضاي قرارداد جهت توليد گوشي تلفن همراه در ايران توسط سرمايه‌گذاران خارجي در آينده‌اي نزديك خبر داد.


منبع: اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ITNA

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن