جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


برداشت ناقص از متن الحاقیه ال 90 ( 30 / 03 / 1385)

محسن شاطرزاده با اشاره به اظهارات کاتوزیان نایب رئیس اول کمیسیون صنایع ومعادن مبنی بر اینکه الحاقیه های قراردادال90 مسئله دار است، گفت: تمام تلاش وزارت صنایع و معادن گام برداشتن درراستای خواسته های مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده و احتمالا برداشت ناقصی از متن انگلیسی الحاقیه قرارداد به وی منتقل شده است.

محسن شاطرزاده درجمع خبرنگاران با اشاره به رد ایرادات صورت گرفته از سوی حمیدرضا کاتوزیان نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر اینکه الحاقیه های قرارداد ال90 مسئله دار است، گفت:بیانیه اصلاحیه این قرارداد به طور رسمی درحضور وی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه  کاتوزیان از ابتدا درجریان بخش های این اصلاحیه حضور داشت، افزود: تمام تلاش وزارت صنایع و معادن گام برداشتن درراستای خواسته های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده است و احتمالا برداشت ناقصی از متن انگلیسی الحاقیه قرارداد به وی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه بندهای اصلاحیه این قرارداد تاکنون به صورت محرمانه بود، تصریح کرد: برای روشن شدن موضوع به برخی از بندهای این الحاقیه اشاره می کنم.

معاون وزیرصنایع و معادن درخصوص انحصارایجاد شده در این قرارداد برای شرکت رنو، خاطرنشان کرد: در پروژه ال‌90 هیچ گونه انحصاری در اختیار شرکت رنو قرار داده نشده است  واین انحصار در واقع برای سازمان گسترش و نو‌سازی صنایع مطرح شده است.

وی براساس ماده 17 قرارداد ال90 گفت: شرکت رنو بدین وسیله تایید می‌کند و خود را متعهد می‌داند که پس از امضای موافقت نامه، شرایط و مقررات قابل مقایسه یا مناسب ‌تر از طرح ال90 که به سازمان گسترش اعطا کرده است را به هیچ شخص ثالثی در قلمرو کشور جمهوری اسلامی‌ایران اختصاص ندهد.

شاطرزاده افزود: براساس یکی از مواد قرارداد لیسانس ال90، شرکت رنو موافقت کرده که در قلمرو کشور ایران وارد موافقت‌نامه تولید پلات فرم مشابه به نحوی که در اصلاحیه ماده 17 موافقت نامه اصلاحیه ال90 قید شده و منجر به زمینه‌سازی رقابت با طرح ال90 باشد، امضا نکند و به این ترتیب انحصار تولید از شرکت رنو گرفته شده است.

به گفته وی، در بخش دیگری از قرارداد لیسانس نیزآمده است ، به منظور اجتناب از هر نوع شبهه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌تواند طرح دیگری مشابه ال90 در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ‌ایران به نحوی که در اصلاحیه ماده 17 موافقت نامه عمومی‌ گفته شده، امضا کند.

معاون اقتصادی وزیر صنایع در ادامه به ماده 4 اصلاحیه قرارداد ال‌90 اشاره کرد و گفت: براساس این ماده طرفین (رنو و ایران) متوجه هستند و اذعان دارند که پرداخت حق الامتیاز‌ها توسط رنو پارس به رنو و سود سهام رنو پارس و هر نوع عایدات دیگر رنو به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران، فقط از طریق صادرات ال90 تولید شده در ایران (توسط ایران خودرو و سایپا) و قطعات امکان‌پذیر بوده و قابل پرداخت است و به این ترتیب شرکت رنو تنها از طریق صادرات امکان کسب سود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بر این اساس میزان درصد ساخت داخل چه کمتر و چه بیشتر از 60 درصد باشد، شرکت رنو تنها از طریق صادرات قادر به کسب سود خواهد بود و در غیر این صورت سودی نصیب آن شرکت نخواهد شد.

شاطرزاده با اشاره به ماده 14 اصلاحیه قرارداد ال‌90 خاطرنشان کرد: براساس بند (ب) این ماده ، شرکت رنو پارس متعهد می‌شود حداقل 20 درصد از خودرو‌های ال‌90 تولید شده در ایران با ساخت داخل حداقل 60 درصد شامل رنگ آمیزی و مونتاژ به قیمتی که کمتر از 115 درصد ارزش فول CKD نباشد را صادر کند و این  معنی آن نیست که اگر میزان ساخت داخل کمتر از 60 درصد باشد، به ایران ظلم شده است .

به گفته وی،  براساس قرارداد اولیه، شرکت رنو باید خودرو‌های تولید شده در ایران را به هفت کشور آسیای میانه صادر می‌کرد که این موضوع در اصلاحیه قرارداد تصحیح شد و قرار شد خودرو‌ها در شبکه بین‌المللی رنو صادر شوند.

معاون تولید وزارت صنایع و معادن گفت: در اصلاحیه قرارداد ال‌90 آمده است که پرداخت حق الامتیاز و سود سهام آن توسط رنو پارس به رنو از محل تجارت صادرات خودروی ال‌90 تولیدی در ایران در بازار‌ها و شبکه‌های بین‌الملل رنو صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص نگرانی شرکت رنو مبنی بر عدم موفقیت در20 درصدی صادرات گفت: قرار است در این صورت بر اساس کمیته صادرات دلایل عدم موفیقت در صادرات 20 درصدی توسط کارشناسان این کمیته بررسی و درصورت اثبات این امر، شرکت رنو در حد محدودی ( پنج تا 6 درصد) به صادرات قطعه بپیردازد.

شاطرزاده افزود:جای هیچ گونه نگرانی در خصوص صادرات 20 درصدی در این قرارداد وجود ندارد که به منظور رفع این نگرانی هفته آینده جلسه ای در این خصوص با مجلس و کاتوزیان خواهیم داشت.

 

منبع: گروه مشاوران جوان  وزارت صنایع ومعادن-نواندیشان صنعت ایران

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن