چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


بانک مشترک ایران و ونزوئلا با سرمایه گذاری 1 میلیارد دلار تاسیس می شود ( 15 / 07 / 1385)

خبر خودرو: معاون اداري و مالي وزارت صنايع و معادن گفت: مذاكراتي بين ايران و ونزوئلا در جريان است تا يك صندوق يا بانك مشترك با سرمايه گذاري يك ميليارد دلار بين دو كشور ايجاد شود.

محسن شاطرزاده گفت: منابع اين صندوق يا بانك مشترك براي سرمايه گذاري در پروژه هاي مشترك بين دو كشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وي با بيان اين كه هم اكنون حدود 90 سند همكاري و تفاهمنامه به ارزش حدود 5/7 ميليارد دلار بين ايران و ونزوئلا به امضا رسيده است، گفت: هم اكنون حدود يك ميليارد دلار از اين تفاهم نامه ها به قرارداد تبديل شده است.

شاطرزاده در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه «با توجه به در پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا و احتمال تغييرات در اين كشور، چه ضمانتي در ارتباط با بازپرداخت منابع مالي و سرمايه گذاريهاي ايران در ونزوئلا وجود دارد؟»، تصريح كرد: ما در ونزوئلا هيچ اعتباري را به صورت وام، تسهيلات و يا سرمايه گذاري نداريم و همه اعتبارات از محل سرمايه گذاريهاي طرف ونزوئلايي است و بنابراين تمامي پروژه ها با اعتبار طرف ونزوئلايي انجام مي شود.

وي يادآور شد: در ونزوئلا تنها در مورد كارخانه هاي تراكتورسازي و خودروسازي، نيمي از سرمايه گذاريها متعلق به ايران است.

معاون اداري و مالي وزارت صنايع و معادن تاكيد كرد: ايران در هيچ كجا و هيچ صنعتي در ونزوئلا به صورت 100 درصد سرمايه گذاري نكرده است.

شاطرزاده در مورد سرمايه گذاريهاي شركت صدرا در ونزوئلا نيز خاطرنشان كرد: تمام سرمايه گذاريها در ارتباط با خدمات صدرا در ونزوئلا مربوط به شركتهاي ونزوئلايي است و منبع ايراني ندارد.

وي تنها اقدام ايران براي تامين اعتبار در ونزوئلا را ايجاد يك صندوق مشترك بين بانك توسعه صادرات و يك بانك ونزوئلايي عنوان كرد و گفت: سرمايه اين صندوق هم اكنون 30 ميليون دلار است كه نيمي از آن را طرف ايراني تامين كرده است.

وي يادآور شد: سرمايه اين صندوق به تدريج به 200 ميليون دلار خواهد رسيد كه 100 ميليون دلار آن از سوي ايران تامين خواهد شد و اين رقم قرار است صرف وام دادن به پروژه هايي شود كه ايران در ونزوئلا در حال اجرا دارد كه اين وام نيز به صورت اقساط به صندوق برمي گردد.

شاطرزاده تاكيد كرد: از جهت سرمايه گذاريهاي ايران در ونزوئلا به هيچ عنوان جاي نگراني وجود ندارد و سرمايه هاي ايران در اين كشور در خطر نيست.

وي در ارتباط با انتخابات پيش روي ونزوئلا در مورد تعيين رئيس جمهور، يادآور شد: پيش بيني ما اين است كه در اين انتخابات آقاي چاوز پيروز ميدان خواهد بود، اما با فرض اين كه آقاي چاوز در اين انتخابات موفق شوند، ما تلاش كرده ايم قراردادهايمان در اين كشو را از وابستگي دولتي نجات دهيم.

شاطرزاده افزود: در راستاي اين سياست، در سفر اخير رئيس مجلس ايران به ونزوئلا قراردادي بين اتاقهاي بازرگاني ايران و ونزوئلا به امضا رسيد و تلاش ايران در جهت تقويت روابط اتاقهاي بازرگاني دو كشور، سوق دادن قراردادها به سمت شركتهاي خصوصي و پرهيز از روابط دولتي است.

معاون اداري و مالي وزارت صنايع و معادن گفت: ايران بطور مستقيم هيچ رقمي را در ونزوئلا فاينانس نكرده است، اما به صورت مشترك ممكن است سرمايه گذاري هايي را در حوزه هاي نفت و گاز اين كشور انجام دهد.

وي ادامه داد: احتمالا 3 ميليارد دلار سرمايه گذاري مشترك توسط ونزوئلا و ايران در بخش نفت و گاز اين كشور انجام خواهد شد كه نيمي از آن از طرف ايران تامين مي شود.

شاطرزاده اظهارداشت: تلاش ايران بيشتر در جهت انتقال تكنولوژي به ونزوئلا است و تنها در مواردي اقدام به سرمايه گذاري مشترك مي كند كه مديريت كارخانه نيز به عهده طرف ايراني باشد.

وي در ارتباط با ميزان حضور شركتهاي خصوصي ايراني در ونزوئلا نيز توضيح داد: اگر شركتهايي نظير پتروپارس، صدرا، فراب و مپنا را خصوصي محسوب كنيم، 90 درصد پروژه هايي كه در ونزوئلا از سوي ايران در حال اجراست، از طرف شركتهاي خصوصي است.

وي ادامه داد: تنها شركتهاي احداث صنعت و سازمان زمين شناسي هستند كه كاملا دولتي محسوب مي شوند و در حال اجراي پروژه در ونزوئلا مي باشند.

 

منبع: خبر خودرو

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن