جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


اختلاف دیدگاهها در مورد الحاقیه قرارداد ال 90 ادامه دارد ( 18 / 08 / 1385)

گروه اقتصادي با امضاي قرارداد ال 90 و ايراداتي كه مجلس شوراي اسلامي به اين قرارداد وارد كرد، طرفين قرارداد تصويب الحاقيه قرارداد ال 90 را با هدف كاهش اختلاف ديدگاهها در زمينه افزايش سهم ساخت داخل و صادرات 20 درصدي خودرو لوگان مورد توجه قرار دادند. سرانجام اين الحاقيه در خردادماه سال جاري به امضاي طرفين قرارداد رسيد. گر چه تصور مي شد اين الحاقيه موانع توليد اين خودرو مرتفع شده و روند توليد شتاب بيشتري به خود گيرد اما به نظر مي رسد مشكلات ا ين قرارداد هنوز كاملا مرتفع نشده است. به دنبال ايرادات نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس به الحاقيه قرارداد ال 90، وزارت صنايع و معادن برگزاري نشست مشترك براي رفع ابهامات مذكور را مورد توجه قرار داد و چندي پيش اين نشست برگزار شد اما به نظر مي رسد با وجود اين نشست مشترك نيز هنوز اختلاف ديدگاههاي مطرح در الحاقيه قرارداد ال 90 مرتفع نشده است گرچه وزارت صنايع پاسخ به ابهامات را خاتمه يافته تلقي مي كند.
صادرات قطعاً محقق مي شود
معاون اقتصادي وزارت صنايع و معادن در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به نشست مشترك با نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن در زمينه الحاقيه ال -90 مي گويد: در اين جلسه برخي سوءتفاهم هاي موجود برطرف شده و گمان نمي كنم موضوعي براي مذاكرات بعدي وجود داشته باشد.
محسن شاطرزاده همچنين در زمينه ايرادات مرتبط با صادرات ال-90 در الحاقيه مي گويد: صادرات 20 درصدي تندر قطعاً تحقق پيدا خواهد كرد چرا كه هيچ كس براي 20 درصد صادرات معامله نمي كند. در الحاقيه قرارداد پيش بيني شده تا درصورتي كه به هر دليلي صادرات 20درصدي با مشكل مواجه شود، كميته صادرات تشكيل شده و با توافق طرفين راه حل هايي را پيشنهاد كند اما اين امر به مفهوم منتفي شدن صادرات 20درصدي ال-90 نبوده و حل مشكلات احتمالي در چارچوب مذاكره مورد توجه قرار گرفته است.وي در زمينه اعلام تاريخ هاي متفاوت عرضه اين خودرو مي گويد: اين موضوع ناشي از مشكلات فني موجود در كارخانجات براي تست اين خودرو است. توليد آزمايشي ال-90 آغاز شده و به محض پايان يافتن تست ها، اين خودرو به توليد انبوه مي رسد. معتقدم تنش هاي سياسي تأثيري در تعويق زمان توليد ال-90 نداشته اما مشكلات مربوط به تأمين قطعه مي تواند ازجمله مسائل فني مطرح در اين زمينه باشد.
تداوم مشكلات صادرات ال-90
اين درحالي است كه نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن با اشاره به انجام نشست مشترك براي رفع ابهامات قرارداد الحاقيه ال-90 مي گويد: در اين نشست مطرح شد كه مبناي صادرات ال-90 توليد 60 درصد داخل اين خودرو است درحالي كه پيش از اين مباحث مربوط به ساخت داخل را مطرح كرده بوديم. اين موضوع به عنوان يكي از بندهاي قرارداد تصويب شد و معتقدم الزام براي صادرات 20درصدي در الحاقيه در آينده مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.
حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: ممكن است طرف فرانسوي در طول اجراي قرارداد طبق آنچه پيش بيني شده عمل ننموده و مشكلات فني درصد ساخت داخل اين خودرو را كاهش دهد كه اين موضوع مي تواند در صادرات ال-90 تأثير مستقيم داشته و طرف فرانسوي را به عمل نكردن به تعهدات خود و تغيير روش ترغيب كند.وي مي گويد: معتقدم 40 درصد ابهامات قرارداد الحاقيه ال-90 به قوت خود باقي است گرچه مقرر شده تا وزارت صنايع و معادن مسائل مطرح شده در اين نشست را به  صورت كتبي ارائه كند. همچنين در قرارداد مطرح شده درصورتي كه صادرات 20درصدي محقق نشود رنو قادر به خارج كردن سود خود از كشور نيست كه اين امر مي تواند رنو را براي تحقق ساخت 60 درصد و صادرات 20 درصدي تحت فشار قرار دهد.كاتوزيان در زمينه تأخير در عرضه ال-90 مي گويد: گرچه خودروسازان تمايل دارند تا اين خودرو هرچه سريع تر توليد و عرضه شود اما برخي مشكلات مانع اين امر است كه با اين روند فكر مي كنم ال -90 اواخر دي ماه به بازار عرضه شود اما بايد تاريخ دقيق را از خودروسازان پيگيري كرد چراكه عوامل اصلي دخيل در اين زمينه به روند توليد كارخانجات برمي گردد.
 

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن