جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


افتتاح خط گوشی تلفن همراه ایرانی و تکذیب کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه ( 26 / 04 / 1386)

سه خط تولبد گوشی تلفن همراه، پیش از ظهر امروز، با حضور تعدادی از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنایع و معادن، در کارخانجات مخابراتی ایران در شیراز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سیتنا، مدل‌های گوشی‌های تلفن همراه تولیدی، MGQ3190 با ویژگی‌هایی از جمله چهار بانده، MHz 850/900/1800/1900، توان خروجی در باند GSM، w2 توان خروجی در باند pcs، قابلیت پشتیبانی از فرمت AMR ، LCD: 1.5 اینچی از نوع CSTN، قابلیت اتصال به USB، 700k حافظه داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه T-FLASH، قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های mp3/aac، دوربین VGA، بلوتوث، سیستم عامل JAVA، و مدل دیگرMGQ7190 ، با ویژگی هایی از جمله جمله چهار بانده: MHz 850/900/1800/1900، توان خروجی در باند GSM: w2، توان خروجی در باند pcs، قابلیت پشتیبانی از فرمت AMR 1.5LCDاصلی:262 هزار رنگ 2 اینچ از نوع TFT،LCD فرعی: 95 اینچ از نوع CSTN، قابلیت اتصال به USB، 32mb حافظه داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه T-FLASH، قابلیت پشتیبانی از فرمت های mp3/aac/mpeg4 و قابلیت ضبط صدا، دوربین، بلوتوث، سیستم عامل JAVA و مدل دیگر به نام MGQ9190 است.
براساس این گزارش، ابراهیم مطلع مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران، در این مراسم ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تاسیس و فعالیت‌های این کارخانجات اظهارداشت: کارخانجات مخابراتی ایران از دو سال پیش تصمیم گرفت تا از "تک محصولی" خارج شده و بتواند محصولات استراتژیک را در حوزه مخابرات و ارتباطات تولید کند.
وی افزود: در راستای این امر بحث، سویئچ‌های سیار، BTS و گوشی تلفن همراه را در دستور کار خودمان قرار دادیم.
مطلع خاطرنشان کرد: در اهداف ملی و فراسازمانی، دست یابی کشور به دانش فنی مطرح بود و تلاش‌ها باید درجهت انتقال دانش از خارج به داخل کشور، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به واردات، کاهش خروج ارز، باشد.
وی با اشاره از پیروی کارخانجات مخابراتی ایران از الگوی استراتژی در این زمینه گفت: در بخش فرصت‌ها، می‌توان به کسب سود در بازار و حمایت از تکنولوژی‌های تک و در بخش گلوگاه‌ها کمبود دانش در این زمینه و عدم ثبات در قوانین و مقررات در این رابطه، علاقه مردم به برندهای شناخته شده و انحصار 80 درصدی بازار توسط شرکتهای نوکیا، سامسونگ، LG موتورولا اشاره کرد.
مطلع اظهار امیدواری کرد که R&D دراین رابطه قوی و محصولات با قیمت پایین تردر ایران و کشورهای همسایه عرضه شود و افزود: امیدواریم از حمایت‌های دولت و مجلس بهره‌مند شویم؛ چراکه در غیر این صورت این کار با مشکل مواجه خواهد شد.
وی، با اشاره به تشکیل انجمنی در رابطه با حمایت از تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، نسبت به ادامه مذاکرات در این زمینه اظهار امیدواری کرد.
به گزارش سیتنا، مطلع، در خصوص تجهیزخطوط تولید گفت: راه‌اندازی این خطوط از نصب تجهیزات تست آغاز شد و خط تولید SKD راه اندازی و خطوط CKD نیز طی 6 ماه آینده با ظرفیت تولید 2 میلیون گوشی در سال راه اندازی خواهد شد و تولید 5 مدل در سال به عنوان اهداف ما است.
وی، اظهارداشت: در این رابطه حدود 11-12 شرکت خارجی را مطالعه کردیم که در میان آنها شرکت کره ای Telian انتخاب شد. این شرکت بیشتر طراح است تا تولید کننده و عرضه کننده و گوشی‌ها و طرح‌های آنها از ویژگی‌های خوبی برخوردار است؛ البته تفاهم کردیم تا بتوانیم در یک سال آینده یک طرح کاملا داخلی داشته باشیم.
مطلع، یاد آور شد: این پروژه با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی در بخش CKD وSKD انجام شده و در حال حاضر برای 60 نفر اشتغال ایجاد کرده و این تعداد با گذشت زمان و افزایش تولید به 600 نفر خواهد رسید.
وی تاکید کرد: آغاز تولید این سه مدل گوشی با 50 هزار دستگاه درماه انجام می شود و قیمت‌ها طبق گزارشات قبلی بین 50 تا 250 هزار تومان خواهد بود.
مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران، با اشاره به استفاده 23 درصد مردم کشورمان از تلفن همراه گفت: این رقم باید طبق برنامه چهارم توسعه به 50 درصد برسد که با این روند سالانه 7 میلیون تلفن همراه اضافه شده و تا سه سال آینده سالانه با احتساب جایگزینی‌ها به 10 میلیون تلفن همراه نیازمندیم.و پیش بینی می کنیم در سال های بعد نیز 8 میلیون گوشی تلفن همراه کشورمان نیاز داشته باشد.
به گزارش سیتنا، دکتر محسن شاطرزاده، معاون امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن نیز در مراسم افتتاح خط تولید گوشی تلفن همراه به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: تولید ملی، اقتدار ملی کشور محسوب می‌شود و تولید گوشی تلفن همراه اقدامی در این جهت است.
وی، با بیان این مطلب که اولویت نخست صنعت در کشور در سند استراتژی صنعتی، توسعه صنایع پیشرفته و های تک کشور است، افزود: در این سند باید در چشم‌انداز برای توسعه صنایع پیشرفته با اولویت نخست برنامه ریزی کنیم و این پروژه به طور خاص در جهت این اولویت است.
شاطرزاده، خاطرنشان کرد: بر این اساس، برای تولید و گوشی تلفن همراه با حمایت بی‌شائبه رییس جمهور، در طی سال گذشته تصمیماتی در جهت بومی‌سازی و تولید این صنعت در داخل کشور اتخاذ شد و خوشبختانه گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شد.
وی، با بیان اینکه به زودی خط تولید گوشی تلفن همراه کارخانه دیگری نیز افتتاح می‌شود، افزود: به زودی تولید گوشی تلفن همراه از مرز 6 میلیون خواهد گذشت و با افتتاح خطوط تولیدی دیگر در این زمینه امیدواریم بتوانیم نیاز کشور را مرتفع سازیم.
شاطرزاده، گفت: البته مصرف‌کنندگان مختار به انتخاب برندهای مختلف گوشی تلفن همراه هستند و ما نمی‌توانیم انحصار بازار را در دست بگیریم.
معاون امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن، در خصوص تبعات پروژه تولید گوشی تلفن همراه در کشور، اظهارداشت: انتقال دانش پیشرفته از خارج به داخل، ارتقای تکنولوژی، ارتقای دانش نرم‌افزاری، ایجاد اشتغال و انتقال ارزش افزوده به داخل کشور از تبعات مثبت تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور است.
شاطرزاده، با اشاره به نیاز 50 میلیونی کشور به گوشی تلفن همراه در 4-5 سال آینده، گفت: در صورت واردات این تعداد گوشی به کشورمان،5 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود، در حالی که حتی با مونتاژ این تعداد گوشی در داخل 15 درصد ارزش افزوده ایجاد می‌شود که این مقدار معادل 750 میلیون دلار است.
وی، افزود: در صورت رواج تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور صادرات آن نیز امکان پذیر است و می توانیم با وجود بازار 400 میلیونی کشورهای خلیج فارس حداقل 10 درصد از آن را تصاحب کنیم.
وی، خطاب به تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، حمایت قاطع وزارت صنایع از آن‌ها (علی تمام مشکلات) را یادآوری و تصریح کرد: تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه هیچ نگرانی نداشته باشند.
شاطرزاده، همچنین کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه را تکذیب کرد و گفت: این تعرفه برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها کماکان 60 درصد باقی خواهد ماند.
وی، استفاده از کالای داخلی را به نفع مردم کشورمان دانست؛ چراکه این امر ضامن اشتغال است.
شاطرزاده، همچنین خطاب به واردکنندگان و قاچاقچیان گوشی تلفن همراه خاطرنشان کرد: قاچاقچیان مطمئن باشند این کار در نهایت به ضرر آن‌ها خواهد شد، گرچه در ابتدا از این کار سودمند شوند!
وی، همچنین خطاب به جوانان گفت: جوانان امیدوار باشند که آینده کشور درخشان است و صنعت و تولید در کشور همچون شمع می‌درخشد و مانند گل در حال شکوفا شدن است و صنعت در کشور از هم اکنون تا پایان برنامه چهارم توسعه حداقل ماهانه دو پروژه افتتاح خواهد کرد.
به گزارش سیتنا، در ادامه مراسم، سید محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز افتتاح خط تولید گوشی تلفن همراه را ارزشمند برشمرد و اظهارداشت: صنایع مخابرات و ارتباطی در دنیا به عنوان صنایع پیشرو مطرح بوده و تاثیرگذاری زیادی در زندگی بشر دارند.
وی، با اشاره به نقش پررنگ این صنعت در زندگی مردم و تحول آن در سال‌های بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی در این صنعت باعث عقب‌ماندگی در سایر جهات می‌شود و سرمایه‌گذاری در این بخش ضروری است.
رضازاده، گفت: صنعت مخابرات به سرعت در حال تحول است و برای پیشتازی کشورمان دراین زمینه ما نیز باید با این تحولات هماهنگ شویم.
وی، با اشاره به نقش استان فارس به عنوان قطب مخابرات و الکترونیک کشور از سالهای گذشته، گفت: این جایگاه باید حفظ شود و گرچه در برخی زمینه‌ها، استان فارس در سطح کشور جایگاه خوبی دارد، اما باید این جایگاه همچنان ارتقا یابد.
رضازاده، تصریح کرد: انتظار می‌رود تا مزیت‌های استان فارس همچون راه ارتباطی آن با جنوب کشور و ارتباط با خارج از کشور را حفظ کرده و سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
وی، خاطرنشان کرد: اگر امروز دو کارخانه از سه کارخانه تولیدکننده گوشی تلفن همراه در استان فارس است، حق این استان بوده و باید این گونه بماند و با تحولات خود را به خصوص در این صنعت با سایر رقبا تطبیق دهیم.
استاندار فارس، تاکید کرد: کارخانجات مخابراتی ایران برای ادامه بقا و پابرجا بودن باید از تک محصولی خارج شده و بتواند خود را با تکنولوژی‌های روز تطبیق دهد.


منبع: فناوری ارتباطات

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن