شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


۸۰ درصد واردات گوشی تلفن همراه توسط یک نفر انجام می شود. (1385/3/12)

معاون وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: 80 درصد واردات گوشی تلفن همراه توسط یک نفر انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی"مهر"، محسن شاطرزاده در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با طرح این پرسش که چرا باید تعرفه گوشی تلفن همراه در کشور ما صفر باشد؟ گفت: نباید بازار وسیع خود را به راحتی در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم.

وی افزود: ما به دنبال انحصار در زمینه گوشی تلفن همراه و به هم ریختن تنوع بازار نیستیم و کماکان راه واردات باز است.

معاون وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: قاچاق گوشی پس از افزایش تعرفه منتفی است، زیرا با هماهنگی‌های صورت گرفته با با وزارت ارتباطات کدهای گوشی های قاچاق فعال نخواهد شد.

وی تصریح کرد: عمر مفید تلفن همراه در ایران 5/1 سال و در دنیا را چهار سال است و این بدان معناست که نگاه ما به تلفن همراه یک نگاه مصرفی است، زیرا تعرفه آن بسیار پائین آمده است.

شاطرزاده به واگذاری 8 تا 10 میلیون سیم کارت در کشور در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: درصورتی که قیمت متوسط هر گوشی 100 تا 150 دلار در نظر گرفته شود باید 5/1 میلیارد دلار صرف واردات این محصول در سال‌جاری شود. یعنی برای 40 تا 50 میلیون سیم کارتی که قرار است تا پایان برنامه چهارم واگذار شود باید 5 تا 6 میلیارد دلار صرف واردات گوشی تلفن همراه شود.

وی با بیان اینکه هزینه تولید و صادرات گوشی در کشور یک میلیارد دلار است، گفت: هم اکنون شرکت‌های توانمندی در کشور وجود دارند که می توانند در این رابطه فعالیت کنند.

به گفته وی، براساس قانون نرخ موزون تعرفه ها باید از 7/10 درصد به 16 درصد برسد که در حال حاضر این میزان به 5/12 درصد رسیده و این نشاندهنده آن است که از برنامه مصوب عقب هستیم.

شاطرزاده تصریح کرد: هم اکنون گوشی تلفن همراه تولید کره جنوبی در ایران 25 درصد ارزان تر از خود کره جنوبی به فروش می رسد و در اروپا نیز گوشی تلفن همراه 40 درصد گرانتر از ایران است.

وی با بیان اینکه در کشور مونتاژ گوشی 30 درصد ارزش افزوده دارد، گفت:  به ازای هر8 هزار دلار واردات یک اشتغال از بین می رود که با یک میلیارد دلار واردات 140 هزار شغل حذف می‌شود.

معاون امور اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع خاطرنشان کرد: الگوی تولید گوشی تلفن همراه در کشور همان الگوی تولید خودروی ال90 خواهد بود.

شاطرزاده گفت:تمام تعرفه هایی که وزارت صنایع با افزایش آنها موافقت کرده بدون هیچ گونه تغییری سرجای خود باقی خواهند ماند.

وی افزود : تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی همان طوری که در کتاب تعرفه ها آمده است 60 درصد تعیین شده و به هیچ عنوان کاهش نخواهد یافت.

 

منبع:خبرگزاری مهر

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن