شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


افزایش 300 درصدی سرمایه گذاری در ایران ( 23 / 08 / 1386)

سفير برزيل در تهران: همکاري ايران و برزيل به نفع هر دو کشور است

ایرنا- "آنتونيو لوييس اسپينولا سالگادو"، سفير کشور برزيل در تهران با حضور در خبرگزاري جمهوري اسلامي به تشريح زمينه‌هاي همکاري مشترک تهران - برازيليا پرداخت و اين امر را به نفع دو کشور ارزيابي کرد.

به گزارش ايرنا، "آنتونيو لوييس اسپينولا سالگادو"، سفير برزيل در ايران  در خبرگزاري جمهوري اسلامي حضور يافت تا به همراه "محسن شاطرزاده"، سفير ايران در برزيل درباره برنامه‌هاي آتي دو کشور براي همکاري‌هاي بيشتر توضيحاتي ارائه دهند.
لوييس اسپينولا سالگادو، درباره ويژگي‌هاي دوران رياست جمهوري "لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا" که از سال 2002 به عنوان رييس جمهوري برزيل انتخاب شده است، گفت: پس از انتخاب لولا،به عنوان رييس جمهوري برزيل، افزايش و تحکيم مناسبات با کشورهاي جنوب از رشد بيشتري برخوردار شده است.
وي ادامه داد: در اين مدت، برزيل روابط خود را با کشورهايي همچون چين و هند، کشورهاي عرب، حوزه قاره آفريقا و همچنين ايران که کشور بسيار مهمي در جنوب و قدرتي مطرح در منطقه است، افزايش داده است.
سالگادو با اشاره به آغاز روابط ايران و برزيل از سال 1903، مناسبات صدساله اين دو کشور را "توام با احترام متقابل" خواند و گفت که با توجه به توان بالقوه دو کشور، اين ميزان همکاري مي‌توانست بيش از اين باشد.
سفير برزيل در تهران، افزود: با توجه به عزم سياسي روساي جمهوري دو کشور براي گسترش روابط، فصل جديدي در روابط تهران - برازيليا آغاز شده است.
وي با بيان اينکه "برزيل و ايران در مسائل جهاني از نگراني‌ها و نظرات مشترکي برخوردار هستند"، اضافه کرد: ايران و برزيل حاميان جدي چندجانبه‌گرايي در حقوق بين‌الملل هستند و درباره مسائل مربوط به توسعه، از رويکردهاي بسيار مشابهي برخوردارند.
به گفته او، برزيل و ايران به راه‌هاي مختلف و هر کدام به شيوه خود، به دنبال ايجاد و توسعه روابط براي بهره برداري بيشتر از توان هر دو کشور هستند.
لوييس اسپينولا سالگادو تاکيد کرد: تمامي اين تلاش‌ها در راستاي دسترسي هر چه بيشتر دو کشور براي استقلال ملي است.
وي با تاکيد بر اينکه "به دنبال انزوا از جامعه جهاني نيستيم"، خاطرنشان کرد: جست و جوي خودمختاري اقتصادي به معناي اين نيست که در مقابل ديگر کشورهاي جهان با سياست باز عمل نکنيم و درهاي کشور خود را به روي آنان ببنديم.
سفير برزيل در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ساخت يک پارک صنعتي در کشورش با همکاري کشورهاي ديگر، گفت: ما درباره چشم‌انداز روابط بين دو کشور بسيار خوش‌بين هستيم.
وي با بيان اينکه "هر کدام از دو کشور ايران و برزيل در برخي حوزه‌ها قوي هستند"، به توسعه چشم‌گير دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در روابط و مناسبات اقتصادي، ايران و برزيل مي‌تواند همديگر را پوشش دهند و اين امر به نفع هر دو کشور خواهد بود.
بر اساس گزارش صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني، جمهوري فدراتيو برزيل به عنوان بزرگ‌ترين و پر‌جمعيت‌ترين کشور آمريکاي جنوبي، نهمين اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابري قدرت خريد و يازدهمين قدرت اقتصادي جهان از نظر نرخ مبادلات بازار است. برزيل همچنين در جايگاه عضو غيردائم شوراي امنيت قرار دارد.
محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران آبان‌ماه سال گذشته طي سفري به برزيل اسناد همکاري مشترک دو کشور را امضا کرد و رييس جمهوري برزيل نيز به گفته سفير اين کشور در ايران، بيست و پنجم ارديبهشت‌ماه به تهران سفر خواهد کرد.  

منبع : سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا ( ایرنا)

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن