جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


افزایش 300 درصدی سرمایه گذاری خارجی در ایران ( 24 / 08 / 1386)

صاایران تولید گوشی تلفن همراه را آغاز می کند
افزایش 56 درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به نفع صنعت داخل بوده و به منظور جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است .
محسن شاطرزاده معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن در گفت وگو با ایسنا، افزود: وزارت صنایع در خصوص افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه کار کاملا کارشناسی انجام داده و این موضوع به نفع صنایع داخلی است . وی با بیان این که افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه تاثیر زیادی بر قیمت این محصول و افزایش آن نخواهد داشت، گفت: هم اکنون قیمت گوشی ساخت کره در ایران 20 درصد ارزان تر از قیمت فروش آن در کشور کره است و علاوه بر این تعرفه واردات گوشی در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و هند در حد بسیار بالایی است و به همین دلیل افزایش تعرفه واردات این محصول در ایران مساله ای مشکل آفرین نیست و اعتراضات صورت گرفته عمدتا از سوی واردکنندگان است، زیرا منافع آنها به خطر افتاده است .
وی با تاکید بر این که افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به نفع صنعت و تولیدکنندگان داخلی است، گفت: این کار به منظور آماده سازی فضای داخل به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی انجام شده تا تولید گوشی تلفن همراه در کشور رونق گیرد و در همین مدت زمانی کوتاهی که از اعلام خبر افزایش تعرفه می گذرد، تولیدکنندگان خارجی متفاوتی برای تولید گوشی در داخل اعلام آمادگی کرده اند .
وی درباره ظرفیت فعلی تولید تلفن همراه در داخل گفت: نباید دنبال این باشیم که هم اکنون چقدر تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه داریم، بلکه باید به جذب سرمایه گذاران خارجی توجه کنیم .
به گفته شاطرزاده، ساخت گوشی تلفن همراه فرآیند پیچیده ای ندارد و باید فرصت لازم برای ساخت داخل کردن این محصول فراهم شود .
وی از آغاز تولید گوشی تلفن همراه توسط سرمایه گذاران خارجی در کشور در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: گوشی موبایل کالای اساسی محسوب نمی شود و به همین دلیل مصرف کنندگان از افزایش تعرفه واردات آن متضرر نمی شوند و حتی اگر در بدترین حالت، این کالا پس از واردات قطعات در داخل کشور مونتاژ و تولید شود، مشمول تعرفه 60 درصدی نخواهد بود و این مساله باعث رونق صنعت داخل و اشتغالزایی در کشور خواهد شد و علاوه بر این قیمت محصول تولیدی کمتر از قیمت سابق نیز خواهد بود .
معاون وزیر صنایع و معادن در ادامه با بیان این که افزایش قیمت گوشی تلفن همراه تنها یک افزایش قیمت مصنوعی است، گفت: دلالان عامل اصلی این مساله هستند و البته افزایش تعرفه به طور طبیعی باعث بالارفتن قیمت داخلی محصول خواهد شد که باید این موضوع را به سمت تولید داخل هدایت کرد .
وی با بیان این که از این طریق تولید گوشی تلفن همراه برای سرمایه گذاران داخلی نیز دارای توجیه فنی و اقتصادی خواهد بود، گفت: ما به واردکنندگان گوشی تلفن همراه توصیه می کنیم که به سرمایه گذاری جهت تولید موبایل در داخل اقدام کنند .
وی ادامه داد: شرکت صاایران نیز به زودی به تولید گوشی تلفن همراه اقدام خواهد کرد و می توان از تولیدات داخلی به منظور صادرات استفاده کنیم .

شاطرزاده در پایان از امضای قرارداد جهت تولید گوشی تلفن همراه در ایران توسط سرمایه گذاران خارجی در آینده ای نزدیک خبر داد .


منبع : اخبار فناوری اطلاعات

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن