چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


استراتژی بخش صنعت توسعه صادرات است ( 26 / 10 / 1384)

معاون اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن:
استراتژی بخش صنعت توسعه صادرات است
معاون اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن گفت: تولید برای صادرات و جهش صادراتی از اهداف اصلی این وزارتخانه می باشد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، محسن شاطرزاده در نخستین جلسه هم اندیشی صنعت و معدن و رسانه ها  که با موضوع " بررسی بازتاب سیاستها و اهداف و مسایل صنعت و معدن کشور، تعیین راهکارهای تاثیرگذاری مطلوب تر این اقدامات برگزار شد، گفت: جهش صادراتی در بخش صنعت نیاز به یک بسترسازی مناسب دارد و باید تغییر و تحول اساسی در سازمان و مقررات آن صورت گیرد.

وی  با اشاره به اینکه بسترمناسب برای صادرات باید تسهیل شود، افزود: روان سازی مقررات به منظور صادرات برای مردم و صادرکنندگان و تشویق صادراتی از برنامه های در دست اقدام وزارت صنایع و معادن خواهد بود. 

معاون اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع و معادن از جهش صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال آینده خبر داد و تصریح کرد:  این درحالی است که صدور خدمات فنی و مهندسی تا سال گذشته کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در اجلاس مشترکی که در ماه گذشته با ونزئلا داشتیم بیش از 5/6 میلیارد دلار قرارداد، تفاهمنامه و قصد نامه برای صدور خدمات فنی و مهندسی امضا کردیم که این به منزله یک تحول در کشورمی باشد.

شاطرزاده گفت: در اجلاس مشترک با سوریه نیزمبلغ قرارداد به مرز 800 میلیون دلار می رسد که 90 درصد از آن در زمینه صدور دانش فنی و مهندسی است.

وی با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی از ارزش افزوده بیشتری نسبت به صادرات کالابرخورداراست، افزود: بر این اساس به این سمت گام برخواهیم داشت.

به گفته وی،  چشم انداز وزارت صنایع و معادن برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ونژوئلا 8 میلیارد دلار طی دو سال آینده می باشد.

معاون اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع و معادن همچنین از صدور یک میلیارد دلارخدمات فنی و مهندسی به کوبا خبر داد وگفت:  همین الگو را برای بولیوی هم دنبال خواهیم کرد.

وی از نهایی شدن خط مونتاژ سمند در سنگال به ارزش 75 میلیون دلارخبر داد و افزود: امید است همزمان با کنفرانس سران کشورهای اسلامی این خط بطوررسمی افتتاح شود.

شاطرزاده همچنین از راه اندازی خط مونتاژ سمند در کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، تاجیکستان، چین نیزخبر داد وتصریح کرد: با این اقدامات این خودروی ملی به خودروی جهانی تبدیل خواهد شد.    

وی همچنین از  صدور خط مونتاژ تراکتور ایران در کشورهای دیگرخبر داد و خاطر نشان کرد: در تمام این موارد  ، خط تولید تراکتور صادر خواهد شد.

معاون اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع و معادن با اشاره به نگاه اساسی به صادرات در بخش صنعت گفت: عملا این تغییر نگاه ها را در حرکتهای مربوط به اجلاس های مشترک میان کشورها ایراد کردیم.

وی در خصوص کل سرمایه گذاری خارجی افزود: در 9 ماهه سالجاری حدود 650 میلیون دلارسرمایه گذاری خارجی صورت گرفته که از این میزان حدود 380 میلیون دلار آن به سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت اختصاص دارد.

شاطرزاده میزان رشد سرمایه گذاری خارجی در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 50 درصد در بخش صنعت و 20 درصد در تمام بخش ها ذکرکرد. 

معاون اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع و معادت درخصوص اینکه دارای حوزه ای با فعالیت های وسیع اقتصادی و بین المللی هستیم ، تصریح کرد: بر این اساس از افرادی که در حوزه اقتصادی اهل اندیشه و قلم هستند خواستار کمک و هم اندیشی می باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بعنوان مثال در زمینه اکو، استراتژی توسعه صنعتی تدوین کردیم که  حضورتمام کسانی که در این زمینه صاحب اندیشه و قلم هستند ضروری می باشد.

به گفته وی، برای تحقق اهداف مورد نظرو فرهنگ سازی در جامعه نیاز به رکن چهارم که مطبوعات هستند می باشد.

شاطرزاده با اشاره به نتایج هدف تولید برای صادرات افزود: افزایش کیفیت ، افزایش اشتغال و بهبود روند مدیریت از جمله این نتایج می باشد.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف نیاز به ایجاد کریدورارتباطات ملی و بین المللی در زمینه صنعت و تجارت داشته چراکه امروزه صنعت با تجارت عجین شده و مرزی میان آنها وجود ندارد.

معاون اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع و معادن خاطرنشان کرد: باید بستر مناسب برای ارتباط میان صنعتگران ایجاد شود که این امر جزء از طریق رسانه ها امکان پذیرنمی باشد.

به گفته وی، برای تحقق جهش صادراتی در مجموع به یک عزم ملی، ارداه ملی برای یک حرکت ملی در جهت جهش صادراتی نیاز است.    


منبع : خبرگزاری مهر

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن