جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


سفير جمهوري اسلامي ايران در برازيليا اعلام كرد كه ايران از رويكرد دولت جديد برزيل

سفير جمهوري اسلامي ايران در برازيليا اعلام كرد كه ايران از رويكرد دولت جديد برزيل در پي جويي سياست هاي بين المللي دولت لولا داسيلوا استقبال مي كند.

'آنتونيو پاتريوتا' وزير امور خارجه برزيل به تازگي در گفت و گو با روزنامه هندو به اتخاذ مواضع مشابه مواضع دولت لولا در قبال بيانيه تهران پرداخت كه اين امر در محافل سياسي بين المللي به عنوان تداوم سياست واقع گرايانه برزيل در صحنه بين المللي و مبارزه با زياده خواهي دولتهاي سلطه گر تفسير شده است.
بيانيه تهران حاصل تلاشهاي سه جانبه آقايان احمدي نژاد ، لولا داسيلوا و رجب طيب اردوغان رييسان جمهوري اسلامي ايران و برزيل و نخست وزير تركيه براي برون رفت از بن بستي بود كه قدرتهاي غربي بويژه آمريكا در مسير گفت و گوهاي مربوط به همكاريهاي هسته اي ايجاد كرده بودند.
محسن شاطرزاده سفير جمهوري اسلامي ايران در برازيليا در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي موضعگيري وزير امورخارجه برزيل در اين زمينه را يك حركت واقع گرايانه و در عين حال هوشمندانه توصيف كرد و گفت : بيانيه تهران نتيجه گفت و گوهايي بود كه در محيطي آكنده از صداقت، اعتماد و احترام به حقوق ملتها انجام شد.
طي ماههاي اخير دولت آمريكا و عوامل وابسته به آن دست به تلاشهاي همه جانبه اي زدند تا روابط توسعه يافته ايران و برزيل را در دولت خانم ديلما روسف دستخوش التهاب كنند كه دستاويز قرار دادن مساله حقوق بشر به عنوان يك ابزار سياسي و برخورد گزينشي با آن از جمله اين تلاشها بود.
سفير جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: طي ماههاي اخير برخي منابع بدخواه و حسود تلاش كردند تا با انتشار اخبار جعلي در فضاي افكار عمومي و مسوولان برزيلي، در فضاي مثبت ايجاد در مناسبات دوجانبه ترديد و ابهام ايجاد كنند.
در نتيجه تلاشهاي مشترك دو كشور بويژه در دوره رياست جمهوري آقاي لولا داسيلوا، حجم مبادلات تجاري دو جانبه با رشد بي سابقه 80 درصدي مواجه شد و به بالاترين ميزان در يكصد سال اخير رسيد كه اين امر، از علاقه فعالين اقتصادي دو طرف براي گسترش همكاريهاي فيمابين حكايت مي كند.
پيش از اين تحليلگران سياسي و اقتصادي نسبت به عواقب اقتصادي و سياسي ناشي از برخي اظهارات غيرمتعارف در دولت جديد برزيل هشدار داده بودند كه اينك به نظر مي رسد مواضع واقع گرايانه در دولت اين كشور، مورد توجه قرار گرفته است.
با اين تغيير رويكرد، اينك پيش بيني مي شود كه برزيل مجددا جسارت خود را در مقاومت در برابر فشارهاي دولت آمريكا تكرار كرده و در ارتباط با مساله حقوق بشر ايران كه به يك موضوع كاملا سياسي و تبليغاتي از سوي غرب تبديل شده است، به سينه آمريكا دست رد بزند.

برزيل سال گذشته ميلادي در شوراي امنيت سازمان ملل به همراه تركيه به قطعنامه غيرقانوني و تحميلي شوراي امنيت در وضع تحريمهاي جديد ايران راي منفي داد.   


منبع : ایرنا

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار سفارت ایران در برازیلیا