جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


16 پروژه ایران با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در سوریه فعال است ( 25 / 04 / 1386)

 
16پروژه ایران با 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سوریه فعال است
معاون اقتصادی و امور بین الملل وزیر صنایع و معادن گفت : 16پروژه فعال با حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در سوریه در دست اجراست .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، محسن شاطرزاده افزود : در هفتمین نشست کمیته مشترک صنایع و معادن ایران و سوریه در دمشق ، ضمن بررسی این پروژه ها ، افتتاح رسمی دو پروژه سیمان "حماء" و خودروسازی سایپا در شهر "حمص" سوریه مورد تبادل نظر قرار گرفت .

وی خاطرنشان کرد : طی 2 روز نشستهای مقدماتی اجلاس هفتم ، وزرا به توافقاتی ازجمله تدوین برنامه همکاری بلندمدت صنعتی بین دو کشور ، تعیین هدف 10 میلیارد دلاری برای سالهای آینده در خصوص همکاریهای اقتصادی ، صنعتی و معدنی تهران – دمشق ، اقدامات مقتضی درخصوص متنوع سازی تامین منابع مالی پروژه ها مانند سرمایه گذاری خارجی ، سرمایه گذاری مشترک دوکشور و تشکیل صندوق مشترک مالی ایران و سوریه با 200 میلیون دلار سرمایه و سهم 50 درصدی طرفین در این صندوق دست یافتند .

شاطرزاده همچنین تشکیل کمیته مالی برای بررسیهای تامین مالی پروژه های مختلف ایرانی در سوریه و تشکیل کمیته تخصصی بین وزارتخانه های صنایع دو کشور با عضویت مدیران وقت تخصصی صنایع شیمیایی ، نساجی ، الکتریکی و الکترونیکی ، فولاد ، سیمان و معدنی ، لوازم خانگی ، مواد غذایی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، تبدیلی – تکمیلی و کشاورزی و نیز فلزی را از دیگر توافقات هیئتهای دوکشور اعلام کرد وی افزود : این کمیته های تخصصی با مسئولیت معاونین صنایع دو کشور هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهند .

معاون اقتصادی و امور بین الملل وزارت صنایع و معادن در ادامه از توافق تهران و دمشق برای احداث کارخانه اتوبوس سازی ، کامیون و کامیونت در سوریه با مشارکت ایران خودرو ، احداث کارخانجات تولید نوشابه ، رنگ ، ترانسهای توزیع برق ، لاستیک سازی و قطعات خودرو ، احداث و بازسازی کارخانجات اوره و آمونیاک و احداث مجموعه صنعتی کشت و صنعت در سوریه خبر داد .

شاطرزاده افزود : براساس تفاهم بین مدیران شرکت ایرانی و وزیر برق سوریه نیز مقرر شد 320 مگاوات برق از این هفته در شبکه برق این کشور قرار بگیرد و طرف سوری 850 میلیون دلار به پیمانکاران ایرانی بپردازد .

وی خاطرنشان کرد : در مذاکرات صورت گرفته در این سفر 2 روزه همچنین در زمینه همکاریهای سه جانبه مقرر شد ایران و سوریه برای همکاریهای مشترک در زمینه اجرای پروژه در کشور ثالث به ویژه خاورمیانه اقدام کنند .

شاطرزاده گفت : در سفر هیئت صنعتی ایران به سوریه همچنین طی مذاکرات مقدماتی هیئتهای دو کشور ، مشکلات پروژه سیمان حماء مرتفع و با تشکیل کمیته مشترک برای راه اندازی این پروژه مقرر شد طرف سوری 5 / 4 میلیون دلار پرداخت کند .

بهره برداری غیررسمی از کارخانه سیمان "حماء" ، کلنگ زنی برای احداث کارخانه شیشه فلوت با سرمایه گذاری 100 درصد ایرانی ، حل مشکلات خودروسازان در زمینه مالیات رفاهی به نحوی که این مالیات 6 ماه بعد از تولید خودرو و هنگام فروش آن از خودروساز اخذ شود از دیگر دستاوردهای این سفر دو روزه بود .

بهره برداری رسمی از کارخانه سیمان حماء با حضور مقامات عالیرتبه ایران و سوریه و افتتاح کارخانه سایپا در این کشور بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می شود و فاز 2 و 3 کارخانه ایران خودرو نیز طی چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید . 

 

منبع : خبرگزاری مهر

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن