جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

یادداشت هفته - دکتر شاطرزاده

نگاهی به نتایج انتخابات تهران از منظر هرم جمعیتی
  • ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۱۶:۲۴
  • توسط محسن شاطرزاده

*نگاهی به نتایج انتخابات تهران از منظر هرم جمعیتی*

 

محسن شاطرزاده

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

 

نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور تحلیلهای متعددی را به دنبال داشته که در فضای مجازی منتشر شده اما کمتر تحلیلی از منظر جامعه شناختی و با تکیه به جمعیت غالب رای دهنده با توجه به هرم جمعیتی ایران ارائه شده است.

بر اساس آخرین آمار جمعیتی کشور در سال ۱۴۰۲ ترکیب جمعیتی و هرم جمعیت ایران به شرح زیر است :

- زیر ۱۸ ساله : ۲۵ میلیون نفر

- از ۱۸ ساله تا ۴۰ ساله : ۳۶ میلیون نفر

- از ۴۰ ساله تا ۶۰ ساله : ۲۳ میلیون نفر

- بالای ۶۰ سال : ۵ میلیون نفر

از جمعیت زیر ۱۸ سال که قانونا به سن رای گیری نرسیده و نمیتوانستند در فرآیند رای گیری شرکت کنند و جمعیت کهن سال که بگذریم آنچه جلب توجه میکند و در انتخابات تعیین کننده بوده‌است جمعیت ۳۶ میلیونی ۱۸ ساله ها تا ۴۰ ساله‌ها است که بیش از ۴۱ درصد جمعیت کشور و حدود ۶۰ درصد واجدین رای دادن را تشکیل داده و نقش اساسی را در نتایج انتخابات داشته‌اند یعنی متولدین دهه هفتاد و هشتاد یا نسل Z که معیارهایشان کاملا متفاوت با نسل قبل است .

 

تفاوت اساسی بین جوان امروز (خصوصا دهه هشتاد به بعد) با جوانان دیروز از نظر فکر و اندیشه وجود دارد. ذائقه جوان امروزی تغییر کرده و ادبیات جوانان امروزی کاملا متفاوت با ادبیات جوانان نسل قبل است .

جوان امروزی تربیت شده فضای مجازی ، بدون دغدغه معیشتی ، معترض و سرکش ، مومن و معتقد به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، غیر دلبسته به جمهوری اسلامی ، بدون اعتماد به رسانه های رسمی دولتی و بدون اعتماد به مسئولین کشور است. در صورتیکه نسل قبل غیر از این بود. «نسل زد» پدیده‌ای جهانی است و بر بستر تحولات و پیشرفت‌های فناورانۀ جهان تعریف شده است.

اساس تفاوت ما و آنها این است که فناوری‌های مجازی «وارد زندگی ما شد»، در حالی که آنها «وارد دنیای فناوری» شدند. به زبانی دیگر، «فجازی» در دنیای ما به دنیا آمد، در حالی که آنها در «فجازی» به دنیا آمدند. گوشی هوشمند «وارد زندگی ما شد»، اما آنها از ابتدا در گوشی هوشمند متولد شدند. آنها (نسل Z) بالاترین حد «عزت‌نفس» را دارند. آن‌ها کمتر از همۀ انسان‌های پیشینشان «خواهش و التماس کرده‌اند» و یا اصلاً کتک نخورده‌اند یا به ندرت تنبیه بدنی شده‌اند. آنها کمتر از گذشتگانشان تحقیر شده‌اند. در سن خردسالی در «اجتماع خانواده» به «عضوی کامل با حق رأی» تبدیل شده‌اند و بیشترین ابزارهای ابراز وجود را نیز داشته‌اند. به همین دلیل، جامعه‌پذیری آن‌ها بسیار زودتر از نسل‌های پیشین رخ داده و شخصیت اجتماعیِ آن‌ها زودتر و مستقل‌تر از پیشینیان شکل گرفته. داشتن ابزارهای ارتباطی گسترده به آنها اجازه داده در برابر اقتدارگراییِ خانوادگی مقاومت کنند . آنها «حریم خصوصیِ» بسیار بزرگی دارند. این نسل بزرگ‌ترین حریم خصوصی را در تاریخ همۀ نسل‌های ایرانی داشته است. حریم خصوصی بنیاد استقلال شخصیتی است. این نسل از آنجا که درون شبکه‌های اجتماعی به دنیا آمده‌اند، توان ارتباط‌گیری بالایی دارند؛ با سرعت گروه‌سازی می‌کنند و همبستگی در آنها روان‌تر و مکانیکی‌تر صورت می‌گیرد. آنها بالاترین میزان ارتباطات، و در نتیجه بالاترین مهارت‌های ارتباطی را دارند. همۀ اینها باعث می‌شود توجه آن‌ها زودتر به جامعه معطوف شود، زیرا داشته‌های فردی‌شان زودتر تأمین شده است . این وضعیت وقتی با سطح بسیار بالای استقلال‌ و تمرکز بر وجوه روحی و شخصیتی همراه می‌شود، باعث می‌شود نسل Z خیلی زود سیاسی شوند. یک عامل بسیار مهم‌تر هم این است که این نسل کم‌ترین سلطه‌پذیری را دارد. آنها خیلی زود با هر نوع اقتداری درگیر می‌شود و بسیار کمتر تمایل به اطاعت دارند. فرمانبری برای آنها امری بدیهی نیست .

 

به طور کلی جوان امروزی را در دو دسته می‌توان تقسیم بندی کرد :

الف : جوان مومن و متدین و معتقد به جمهوری اسلامی ولی معترض و سرکش ؛ بدون اعتماد به رسانه ها و مسئولین دولتی ؛ سرخورده از تبعیض ؛ عدم قبول دستور و تحکم و حرف آمرانه می‌باشد.

ب : جوان پیرو جریان وندالیسم : وندالیسم عارضه امروز دنیای مدرنیته است . جوان وندالیستی بدون دغدغه معیشتی ؛ اهل گیم و اینستاگرام ؛ بدون قید و بند مذهبی ؛ معتقد به آزادی بی حصر و حد و رابطه با جنس مخالف ؛ داشتن بغض نسبت به دین و روحانیت و اسلام و دنبال هیجان و اهل آشوب و تخریب اموال عمومی  هستند.

اثرات حضور اجتماعی دسته اول جوانان را در انتخابات اخیر ملاحظه کردیم و اثرات حضور اجتماعی دسته دوم یا وندالیستها را در حوادث خسارت بار سال گذشته شاهد بودیم.

 

نتیجه ادبیات "چنارها" باعث قیام و شورش "پاجوشها" شد که ویژگی های خود را در عرصه اجتماعی نشان دهند و طغیان کنند و از هرگونه دستور و تحکم آمرانه و اقتدار و پدرخواندگی سرپیچی کنند . مشکل "چنارها" این بود که نتوانستند با این نسل ارتباط برقرار کنند و خلا این ارتباط را "پاجوشهایی" مانند رائفی پور تا حدودی پرکردند چون با فنون ارتباط با نسل Z آشنا تر بودند.

زنجیره ارزش تولید و تجارت در بریکس
  • ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۲۲:۲۳
  • توسط محسن شاطرزاده

زنجیره ارزش تولید و تجارت در بریکس

 

محسن شاطرزاده

۲۰ دی ۱۴۰۲

* بریکس فرصتی برای تغییر حکمرانی جهانی و آلترناتیوی برای نظام لیبرال دموکراسی غربی

* بریکس تبلور اراده جهان جنوب : نیمی از جهان ((۴۶)۴۲ درصد جمعیت ، ۴۶ درصد نیروی کار ، (۳۲)۳۰ درصد مساحت و بیش از (۳۷)۲۶ درصد اقتصاد جهانی و ۴۷۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی)

* کشورهای جنوب : موتور محرکه اقتصاد جهانی

- انرژی ، نیروی کار و مواد اولیه ارزان

- نیروی انسانی تحصیلکره و با دانش و تخصص بالا

- فقدان و ضرورت ایجاد چرخه کامل تولید و افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره تولید و زنجیره ارزش از مواد اولیه تا محصول نهایی و توسعه دانش و تکنولوژی در میان کشورهای جنوب

 

* مثال :برند های جهانی : استثمار نوین      

            @ تولید در جنوب -  در آمد هنگفت در شمال   

            @ مالک یک سوم تولید ناخالص جهانی     

           @ ارزش تولیدات صد برند برتر مستقر در کشورهای شمال بیشتر از تولید ناخالص داخلی در ۶۵ کشورجنوب      

          @ درآمد کشورهای جنوب از تولید برندهای جهانی کمتر از ۲۰ درصد صاحبان برند

* بریکس تبلور اتحاد اقتصادهای مکمل نه رقیب

 

* تقسیم نقش نانوشته بریکس اولیه :

- چین : کارخانه اقتصاد و تولید جهانی

- برزیل : فروشگاه مواد غذایی جهان (گزارش فائو تا سال ۲۰۲۵ به میزان۴۵ درصد واردات مواد غذایی کشورهای جهان از برزیل است)

- هند : ارائه دهنده خدمات اقتصاد جهانی

- روسیه : پمپ بنزین جهانی

* پیشنهاد جدید روسیه: تشکیل بورس غلات بریکس و ضرورت استقبال ایران

 

* ضرورت بررسی مزیتهای نسبی و رقابتی ایران در بریکس و نحوه هم افزایی :

۱- مزیت انرژی(۸۰ درصد بریکس وارد کننده انرژی هستند)

۲- مزیت در دانشهای نوین (نانو ، بایو ، سلولهای بنیادی ، داروهای نوترکیب، تجهیزات پزشکی )

۳- مزیت صادرات خدمات فنی و مهندسی (کثرت نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص)

۴- مزیت جغرافیا و ژئوپولیتیک (کریدورها و تنگه ها)

 

* فرصت تجارت ۱۶ هزار میلیارد دلاری جهان جنوب

* فرصت ۶ هزار میلیارد دلاری تجارت حلال

* فرصت ۵ تا ۷ هزار میلیارد دلاری سرمایه گذاری چین در طرح یک کمربند یک راه

 

* پیشنهادات برای استفاده حداکثری ایران :               =========================

۱- تهیه دکترین میان مدت و بلند مدت کار با بریکس

۲-تشکیل دبیرخانه مستقل و مقتدر و تعیین نقطه تماس با بریکس (فوکال پوینت) زیر نظر رییس جمهور یا مستقیما زیر نظر وزیر خارجه

۳- انتصاب مدیری توانمند و تام‌الاختیار برای مسئولیت دبیرخانه بریکس

۴- عضویت دربانک بریکس به عنوان سهامدار

۵- تامین حداکثری نیاز کشورهای بریکس به ‌انرژی

۶- مشارکت فعال در نهاد سازی های بریکس جوان و حضور فعال در نشستها و شوراها و مجامع مختلف بریکس و به دست گرفتن ابتکار عمل  با ارائه نظرات مبتکرانه و پیشنهادات قوی

۷- استفاده حداکثری از ظرفیت کشورهای بریکس خصوصا برزیل برای سهم بیشتر از تجارت حلال

۸- تشکیل نهادی مانند یونیدو و استفاده از منابع مالی بریکس برای اجرای پروژه های کشورهای جنوب خصوصا در آفریقا

۹- مشارکت فعال در بانک توسعه نوین بریکس و طرحهای توسعه ای بانک توسعه نوین در آفریقا

۱۰- تلاش برای استقرار برخی از دفاتر نهادهای بانکی ، علمی و تکنولوژیکی ، نانو تکنولوژی ، استاندارد ، بایوتکنولوژی ، واکسن سازی ، تجاری و جوانان بریکس در ایران

۱۱- تشکیل کنسرسیوم شرکتهای بزرگ کشورهای بریکس برای اجرای پروژه های بزرگ جهانی :      

     @ کنسرسیوم انرژی( نفت و نیروگاه)     

     @ کنسرسیوم پتروشیمی و پالایشگاه    

     @ کنسرسیوم هواو فضا(هواپیما و ماهواره)      

    @ کنسرسیوم زیر ساخت و ابنیه (راه و بندر و راه‌آهن و فرودگاه و پل و تونل و ساختمان)     

    @ کنسرسیوم دیجیتال و فناوری و هوش مصنوعی و دیتا

 

۱۲- هدف گزاری سهم ایران از تجارت جنوب و تجارت حلال و طرح یک کمربند یک راه (۵ درصد تجارت حلال و یک درصد تجارت کشورهای جنوب و یک درصد از سرمایه گذاری چین در طرح کمربند)

۱۳- تلاش جدی و هدفمند برای حضور در مناصب مدیریتی بریکس و بانک بریکس و مجامع و شوراها

* بسترهای ایجاد شده توسط بریکس :

۱- برگزاری ۲۵۰ جلسه منظم سالانه درسطوح مختلف

۲- ایجاد بسترهای مستقل مالی

۳- توسعه طرحهای زیر ساختی در کشورهای عضو

۴- تشکیل شوراها و مجامع متعدد

۵- ایجاد مراکز نوآوری و توسعه

۶- همکاریهای فناورانه و تعاملات دانشگاهی

۷- تامین مالی پروژه های کشورهای عضو توسط بانک توسعه نوین

 

* فرصتهای پیش روی بریکس :

۱- افزایش نفوذ جهانی

۲- توسعه سرمایه گذاری و تجارت

۳- ارتباط موثر با نهادهای بین المللی

۴- اتحاد اعضای بریکس برای دلار زدایی

۵- حضور چین به عنوان یک ابر قدرت

 

* چالشهای بریکس:

۱- عدم توازن اقتصادی - توسعه‌ای

۲- عدم موفقیت در نهادینه سازی گروه

۳- فقدان برنامه و قدرت کافی در عرصه حکمرانی جهانی

۴- تضاد منافع اعضا

۵- سنگ اندازی آمریکا و کشورهای غربی

قیمت گذاری جدید خودرو : تامین منافع مردم یا تحمیل اراده مافیا؟
  • ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۱۶:۵۱
  • توسط محسن شاطرزاده

قیمت گذاری جدید خودرو : تامین منافع مردم یا تحمیل اراده مافیای حاکم بر خودروسازی؟

محسن شاطرزاده

۱۶ دی ۱۴۰۲

امروز وزارت صمت ، فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل را اعلام کرد :

"براساس طرحی که به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رسیده است، قرار است تا پایان سال هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند تا شاید روند صعودی قیمت‌ها در بازار کاهش یابد و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان هم کاهش پیدا کند"

 

قطعا در صورت اجرایی شدن این تصمیم ، قیمت خودرو در بازار نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه با هرج و مرج بازار خودرو مواجه خواهیم شد و با توجه به کمبود عرضه نسبت به تقاضا در نهایت قیمت خودروهای داخلی افزایش هم خواهد یافت .

در شرایطی که بازار مصرف به صورت انحصاری در اختیار دو خودرو ساز داخلی است و رانت بی سابقه تعرفه گمرکی ۷۵ تا ۹۵ درصدی بر واردات خودرو و نیز هزینه کارگر ارزان و انرژی ارزان و مواد اولیه و قطعات ارزانتر از بازار جهانی همه به کمک خودروساز داخلی آمده است اما عملا قیمت خودروسازهای داخلی در همین شرایط گرانتر از خودروهای وارداتی خودشان (بدون احتساب تعرفه گمرکی و مالیات ارزش افزوده) می باشد .

قیمت حاشیه بازار در شرایطی که عرضه و تقاضا متعادل نیست و تعرفه گمرکی گزاف بر خودرو های وارداتی اعمال میشود به هیچ وجه نمی‌تواند شاخص مناسبی برای قیمت واقعی خودرو در یک بازار واقعی رقابتی باشد.

در صورتیکه وزارت صمت واقعا تمایل به ایجاد بازار رقابتی و تامین منافع مردم را دارد و دولت هم چشم به در آمد گزاف تعرفه های گمرکی واردات خودرو ندارد ضروری است ابتدا تعرفه های گمرکی خودروهای وارداتی حذف شوند و عرضه و تقاضا متعادل شود ، سپس در شرایط رقابتی قیمت حاشیه بازار خودروهای داخلی مشخص شود.

 

اصولا مشکل اصلی صنعت خودرو سازی کشور در این است که صنعتی آفت زده است و برای نجات این صنعت باید قبل از هر چیز این آفتها را از بین برد . پنج آفت زیر نمونه‌ای از آفات است :

۱- صنعت خودرو تبدیل به حیاط خلوت احزاب و جریانهای سیاسی لیبرال و غربزده و خصوصا محل جولان حزب کارگزاران و حزب مشارکت شده است . به هنگام انتخابات بیشترین کمکهای انتخاباتی جریان لیبرال از خودرو سازها (و نیز بانکهای خصوصی و فولاد سازها) تامین میشود . در دولتهای غربزده مثل دولت اعتدال و دولت سازندگی ؛ بده بستان دولت و خودرو ساز در حد اعلاست ، خودرو سازها قلک دولت هستند و دولت تامین کننده مالی خودرو ساز است و بزرگترین ابر بدهکاران بانکی همین شرکتهای خودرو ساز هستند و در دولتهای مردمی مانند دولت سیزدهم ، خودرو سازها در کانون مقابله با دولت قرار میگیرند.

 

۲- تعارض منافع و حاکمیت مافیای ثروت در صنعت خودروسازی بیداد میکند . شرکتی مانند کروز که قطعه ساز است و مستقیما از کروز آمریکا پول و سرمایه آورده و کماکان متصل به سرمایه های آمریکایی است در جایگاه قطعه ساز و با خرید سهام خودروسازها در مدیریت و هیات مدیره خودرو سازها حضور پیدا میکند و تلاش مضاعف برای افزایش قیمت خودرو و فشار بر مردم دارد و با انحصار ایجاد شده در زنجیره تامین ، بیش از ۱۲۰۰ قطعه ساز مردمی را به ورطه نابودی کشانده است یا گروه عظام که با زد و بند به عنوان قطعه ساز قرارداد تامین قطعات می‌بندد ولی همه قطعات خودرو را بصورت قاچاق از چین وارد میکند و کمر قطعه ساز ایرانی را شکسته است از عوامل مهم مشکلات امروزی صنعت خودرو هستند.

 

۳- عدم تصویب سند توسعه صنعتی کشور : بیش از ۲۵ سال است که سند توسعه صنعتی کشور نوشته میشود ولی با آمدن هر دولت جدید دچار تغییرات میشود و در نتیجه تا به امروز هیچ سندی در توسعه صنعتی برای کشور تصویب نشده است . مدل کشورها برای توسعه صنعتی یا بر اساس زنجیره تامین (Supply Chaine) است یا بر اساس زنجیره ارزش (Value Chaine) است . در سندهای اولیه توسعه صنعتی مدل پذیرفته شده برای کشور ، مدل زنجیره تامین بود ولی با روی کار آمدن دولتهای لیبرال مدل زنجیره ارزش و اتصال به اقتصاد جهانی اجرا میشد و در نتیجه اعوجاج سیاستی در صنعت خودرو همانند دیگر صنایع به وفور به چشم میخورد.

 

۴- زد و بند و فساد حاکم بر روابط خودرو ساز‌ها و نمایندگان مجلس باعث شده که نمایندگان‌مجلس با توصیه و سفارش و رانت هم نفوذ در شرکتهای خودرو ساز و زیرمجموعه های آنها داشته باشند و افراد زیادی از وابستگان خود را برای اشتغال و‌مدیریت در خودرو سازها معرفی کنند و هم خودرو سازها سیطره باند مافیایی خود را بر مجلس و ممانعت از تصمیمهای مردمی‌ زیاد کنند . هم اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد نیروی انسانی خودرو سازها مازاد هستند که حاصل همین سفارشها و زد و بندهاست ( در نتیجه هزینه تمام شده خودرو زیاد میشود).

 

۵- عدم اصلاح نظام تعرفه ای و رانت گسترده برای خودرو ساز داخلی : نظام حمایت تعرفه‌ای بنا بود فقط برای ۱۰ سال اجرا شود تا خودرو سازهای داخلی روی پای خود بایستند ولی الان بیش از ۴۰ سال که با فشار مافیای حاکم بر خودرو سازها‌ این نظام تعرفه‌ای تعییر نکرده و با تعرفه‌های تا ۱۲۰ در صد امکان هرگونه رقابت را از بین برده و خودرو ساز داخلی را یکه تاز صنعت خودرو کرده است در صورتیکه با کاهش تعرفه های واردات خودرو هم مردم از خودروی ارزانتری بهره‌مند خواهند شد و هم رقابت جدی بین خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی صورت میگیرد که خودرو ساز داخلی را مجبور به اصلاح ساختارهای تولید و افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد کرد.

پیشنهادی برای واردات خودرو با ارزهای خانگی
  • ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۹:۱۲
  • توسط محسن شاطرزاده

پیشنهادی برای حل مسئله ارز خودروهای وارداتی با استفاده از ارزهای خانگی:

محسن شاطرزاده

۶ دی ماه ۱۴۰۲

با توجه به کمبود عرضه خودرو در مقابل تقاضای بازار داخلی و ضرورت واردات خودروی خارجی و تصویب قانون واردات خودرو و اصرار مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون واردات خودرو و تعلل دولت به بهانه عدم امکان تامین ارز ، پیشنهاد زیر برای حل مسئله ارزی واردات خودرو با استفاده از میلیاردها دلار ارزهای خانگی ارائه میشود :

۱- فروش خودروهای وارداتی شرکتهای واردکننده با قیمت دلاری

۲- واریز دلار غیر بانکی (ارزهای خانگی) توسط خریدار به حسابهای اعلامی شرکتهای وارد کننده خودرو در بانکهای مورد نظر بانک مرکزی

۳- صدور گواهی بانکی به شرکت وارد کننده خودرو مبنی بر پرداخت وجه توسط خریدار

۴- تبدیل ارز به ریال با قیمت مورد نظر بانک مرکزی و واریز ریال به حساب شرکتهای وارد کننده

۵- خرید ارز واردات خودرو توسط شرکتهای وارد کننده خودرو از بازار دوم مرکز مبادلات ارز و طلا و واریز ریال معادل آن به حساب مرکز مبادلات ارز و طلا

۶- تحویل خودرو به خریدار توسط شرکتهای وارد کننده.

پیشنهادی برای توزیع عادلانه بنزین
  • ۱۴۰۲/۹/۲۴ - ۰۷:۴۶
  • توسط محسن شاطرزاده

* پیشنهادی برای نقد و بررسی:

 

محسن شاطرزاده

۲۲ آذر ۱۴۰۲

 

* طرح پیشنهادی برای توزیع عادلانه بنزین یارانه‌ای همزمان با آزاد سازی قیمت بنزین با استفاده از ظرفیت بازار بورس*

 

با توجه به حضور بیش از ۵۰ میلیون نفر در سامانه سجام و دارای کد بورسی (به تبع سهام عدالت و واریز سود سهام عدالت به حساب آنها) و نیز وجود زیر ساخت و پلتفرم پرداخت یارانه به بیش از ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور (بالغ بر ۹۰ درصدجمعیت ایران) ، طرح زیر پیشنهاد میشود تا پس از نقد و بررسی و تکمیل آن جهت درج در برنامه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس و دولت پیشنهاد شود:

۱- اختصاص ۱۵ لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای در هر ماه (۱۸۰ لیتر در سال) به هر کد ملی

۲- تخصیص اعتبار خرید بنزین مجموع اعضای هر خانواده با قیمت یارانه‌ای به سرپرست خانوار

۳- ایجاد اعتبار در سامانه سجام برای هر نفر سرپرست خانوار به ازای ۱۵ لیتر در ماه برای جمع اعضای خانوار

۴- تعیین قیمت بنزین در بازار بورس بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا

۵- خرید بنزین توسط سرپرست خانوار تا سقف اعتبار ماهیانه به قیمت یارانه‌ای

۶- فروش بنزین مازاد بر مصرف توسط خانواده های کم مصرف یا بدون مصرف بنزین در بازار بورس به قیمت روز بازار بورس

۷- خرید بنزین توسط خانواده های پرمصرف (مازاد بر اعتبار یارانه‌ای در هر ماه) از بازار بورس و به قیمت روز بازار بورس

آمریکای لاتین : قاره آینده
  • ۱۴۰۲/۹/۱۹ - ۰۸:۵۷
  • توسط محسن شاطرزاده

*آینده جهان را آمریکای لاتین رقم خواهدزد*

 

«محسن شاطرزاده»، دیپلمات و سفیر سابق ایران در برزیل در یادداشتی اختصاصی برای رجانیوز و به بهانه سفر اخیر رئیس جمهور کوبا به ایران نوشت: آمریکای لاتین قاره آینده است و حضور ایران در آمریکای لاتین در راستای منافع کشورمان است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهدبود. کشورهای این منطقه به‌سبب ذخایر انرژی و آب و معادن و منابع طبیعی و جمعیت بی‌نظیری که در اختیار دارند، در آینده معادلات جهانی، نقشی مهم ایفا خواهند کرد.

 

زمانی منطقه آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده تلقی می‌شد و عملا نیز تمام منابع و ظرفیت‌های موجود در آن منطقه منحصرا تحت سلطه آمریکا بود. اما اکنون به استثنای آرژانتین، تمامی دولت‌های آمریکای لاتین در اختیار کامل دولت‌های چپ‌گرا و نیروهایی است که در مقابل ایالات متحده قرار دارند و به تعبیری ضدآمریکایی ‌هستند. دولت‌های سوسیالیستی مستقر در آمریکای لاتین به‌سبب اشتراکات ضدامپریالیستی و ضدآمریکایی‌‌ای که با جمهوری اسلامی ایران دارند، فرصت و ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه اقتصادی برای صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی در اختیار ما قرار خواهندداد. به‌طور خاص در دهه ۸۰ ارزش پروژه‌ها و تفاهم نامه های جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسید. هم اکنون و در دولت سیزدهم، حجم همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا نزدیک به ۸ میلیارددلار است. این سوای از اجرایی‌شدن ده‌ها پروژه‌ای است که در دهه ۸۰، ایران در کوبا به سرانجام رسانده‌است. در همین سفر اخیر رئیس جمهور کوبا به ایران نیز همکاری‌های مهمی شکل گرفت که در تعمیق روابط و توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور اثرگذار خواهدبود. همچنین در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران اقدام به تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ونزوئلا نمود که به زودی در کوبا نیز چنین فروشگاه‌هایی تاسیس خواهد شد. این تصمیم علاوه‌بر تامین کالاهای اساسی برخی از کشورهای منطقه، صادرات کالاهای داخلی را نیز میسر کرده‌است.

تاسیس فروشگاه مگاصیص در ونزوئلا و درخواست کوبا و چند کشور دیگر برای انجام این اقدام مشابه در کشورشان، از مواردی است که می‌تواند نشان‌دهنده توسعه مناسبات اقتصادی ما با کشورهای آمریکای لاتین باشد.

مضاف بر این، ایران نیز حجم عمده کالاهای اساسی مورد نیاز خود نظیر گوشت، مرغ، خوراک دام، سویا، ذرت ، شکر و روغن خوراکی را از برزیل وارد می‌کند. اتخاذ راهبرد تعمیق و گسترش روابط با کشورهای آمریکای لاتین همچون برزیل، در شرایط تحریمی کمک بسیاری به ما کرد و برخی از مشکلات اینچنینی را نیز مرتفع نمود. از طرفی همکاری در زمینه‌های معدنی، نفتی، علمی و تکنولوژیک نیز دایره‌ی دیگری از مناسبات ایران با کشورهای آمریکای لاتین را دربرمی‌گیرد.

یکی از پروژه‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، همکاری مشترک ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن کرونا است. تنها واکسن کرونای قابل تزریق به کودکان همین واکسن پاستوکووک تولید مشترک اران و کوبا بود؛ امری که تا پیش از آن در هیچ نمونه مشابهی ممکن نبود. بعلاوه اینکه چون کوبایی‌ها در زمینه بایوتکنولوژی پیشرفت خوبی داشته‌اند و متقابلا ما نیز در این حوزه گام‌های مهمی برداشته‌ایم، همکاری‌های نزدیک در این زمینه به رشد و توسعه هر دو کشور در حوزه بایوتکنولوژی منتهی خواهدشد. ما در این زمینه یک برنامه همکاری‌ با کوبا داشتیم که در دولت سابق پیگیری نشد. اما در دولت سیزدهم اقداماتی در جهت پیگیری دوباره آن صورت گرفت و به آن اهمیت ویژه داده‌ شد. در حوزه سیاسی-اجتماعی نیز جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین تشابه گفتمانی زیادی دارد.

آمریکاستیزی و مقابله با ظلم و ستم امپریالیسم غربی، مبارزه با فقر و محرومیت، اعتراض به عدم رعایت حقوق برابر در سازمان ملل و نهایتا ستایش آرمان فلسطین و تقبیح اشغال‌گری رژِیم صهیونیستی، از مواردی است که اشتراکات اجتماعی و سیاسی ما با آمریکای لاتین را دربرمی‌گیرد. این‌ها مسائلی است که باعث تسهیل در برقراری روابط و نهایتا تعمیق آن می‌شود؛ چیزی که علاوه بر آمریکای لاتین، در مواجهه با کشورهای آفریقایی نیز اهمیت یافته و سرعت و سهولت تفاهم و تعامل را نیز بالا می‌برد.

یکی از مواردی که این مسئله در آن به وضوح تحقق یافت، بریکس است. دربرابر نظام غربی لیبرال دموکراتی که در جهان امروز حاکم است، بریکس به‌عنوان آلترناتیو و جایگزینی برای حکمرانی جدید کشورهای جنوب، علیه نظم بین‌المللی حاکمِ کشورهای شمال برخاست. یکی از پایگاه‌های مهم بریکس ، کشور برزیل است که در آمریکای لاتین واقع شده‌است. حضور جمهوری اسلامی ایران در این گروه، منجر به تقویت بریکس در حرکت به سوی نظم جدید جهانی شد. البته که حضور در بریکس در راستای منافع ملی کشورمان نیز بوده‌است. درنهایت باید اذعان داشت که افزایش و تعمیق مناسبات ایران با هریک از کشورهای آمریکای لاتین از هرجهت برای ایران مهم بوده و منافع سرشاری را نیز تامین خواهدکرد.

مضاف‌ بر این در تمامی صحنه‌ها و مجامع بین‌المللی، ایران رای اکثر کشورهای پیشرو در آمریکا لاتین را همراه خود داشته‌است؛ آن‌ها در این مناسبات سیاسی و در برابر تمام آنچه که غرب علیه ما روا می‌دارد، همواره به یاری ما شتافته‌اند. این دقیقا همان چیزی است که منافع ملی ما را تامین کرده و متقابلا هردوطرف را هم، ازجهت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منتفع خواهد کرد.

راهبرد پیشنهادی برای آزادی فلسطین
  • ۱۴۰۲/۹/۱۱ - ۰۰:۳۹
  • توسط محسن شاطرزاده

 *راهبرد پیشنهادی برای آزادی فلسطین*

 

محسن شاطرزاده

۱۰ آذر ۱۴۰۲

مبنای این راهبرد ؛ اندیشه و کلمات مقام معظم رهبری است . سه کلید‌واژه در سخنان ایشان وجود دارد که مناسب است این سه کلید واژه در راهبرد پیشنهادی مد نظر قرار گیرد :

۱- شکست ترمیم ناپذیر اسراییل

۲- آمریکا زدایی در منطقه و جهان

۳- اجرای دموکراسی و مراجعه به همه پرسی برای انتخاب نوع حکومت در فلسطین

من تصور میکنم که عملیات طوفان الاقصی به عنوان قدرت سخت مقاومت موفقیت و پیروزی خودش را نشان داده و در مرحله بعد و پسا الاقصی باید علاوه بر شکست نظامی و شکست اطلاعاتی اسراییل ؛ روی راهبرد قدرت نرم مقاومت تمرکز شود و به جهانیان نشان داده شود که اسراییل شکست ترمیم ناپذیر داشته و آمریکا به عنوان عامل این جنایات باید از منطقه اخراج شود و در این مرحله به آماده سازی گسترده اذهان مردم در جهان اسلام و در سطح جهانی اقدام شود و به تعبیری باید "جهاد تبیین" در سطح وسیع و جهانی در دستور کار محور مقاومت قرار گیرد و لذا موضوعات زیر پیشنهاد میشود:

 

۱- اثبات شکست رسانه ای اسراییل با بسیج کردن حداکثری رسانه های مردمی و فضای مجازی در سطح جهانی .

 

۲- اثبات شکست حقوقی اسراییل با استفاده از ظرفیت حقوقدانان قوی و مستقل در سطح جهانی و بین المللی و طرح شکایات متعدد از اسراییل در مجامع حقوقی بین المللی.

 

۳- اثبات شکست اسراییل در افکار عمومی جهان با شعله ورتر کردن موج مردمی ضد اسراییلی و دائمی و گسترده تر شدن تظاهرات مردمی در جهان خصوصا در آمریکا و اروپا و کانادا و استرالیا و ایجاد شبکه های مردمی و دانشجویی و ضد استکباری در فضای مجازی و دنیای حقیقی.

 

۴- تقویت نظریه دموکراسی و برگزاری همه‌پرسی در سطح منطقه و جهان برای به محاق بردن طرح دو دولت و نیز حذف طرح خیانت بار آبراهام و عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل.

 

و علاوه بر اینها موارد زیر به عنوان الزامات آمریکا از منطقه پیشنهاد میشود: آنچه مسلم است آمریکا هرگز بنا ندارد از منطقه خارج شود مگر اینکه به مرحله استیصال رسیده و مجموعه هزینه و ریسک حضور آمریکا در منطقه آنچنان افزایش یابد که همانند افغانستان با فضاحت مجبور به فرار و ترک منطقه شود . برای رسیدن آمریکا به این مرحله از استیصال باید یک مجموعه از اقدامات صورت پذیرد :

 

۱- فشارمداوم ؛ همه جانبه ؛ هماهنگ و سخت نظامی و غیر متقارن به نیروهای آمریکایی توسط نیروهای مقاومت و ایجاد اشتغال ذهنی مداوم در ذهن نظامیان آمریکایی و سردمداران آنها و سلب آسایش روحی و روانی از اشغالگران و عاصی کردن آنها.

 

۲- محکومیت و فشار همه جانبه و تهاجم نرم و رسانه‌ای بر علیه آمریکا و شوراندن افکار عمومی بر علیه آمریکا و ترویج فضای نفرت عمومی بر علیه آمریکا.

 

۳- فشار همه جانبه حقوقی و پیگیری محکومیت آمریکا در همه مجامع بین المللی از طریق طرح دعواهای حقوقی با بکار گیری وکلای شجاع و مستقل بین‌المللی.

 

۴- تلاش بر مطالبه جهانی کشورهای مستقل مبنی بر خروج آمریکا از منطقه با طرح دائمی موضوع در اجلاسهای غیر متعهدها ؛ اجلاسهای متعدد منطقه ای ؛ اجلاسهای پیمان های بریکس ؛ شانگهای ؛ اکو ؛  آلبا و مرکوسور  ؛ اجلاسهای حقوق بشری و مجمع عمومی سازمان ملل.

 

۵ - تشویق دیگر کشورهای منطقه به تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا همانند قانون مجلس عراق .

 

۶- گسترش مطالبات مردمی کشورهای منطقه مبنی بر اخراج آمریکا از منطقه و استفاده از شبکه های اجتماعی برای ساماندهی و گسترش مطالبات مردمی در کف میدان و بر علیه آمریکا.

 

۷- گسترش فرهنگ مقاومت و ضد آمریکایی در سراسر جهان خصوصا در آمریکای لاتین و آفریقا و خاورمیانه با استفاده وسیع از ابزار رسانه و ظرفیتهای وسیع عضای مجازی و شبکه های اجتماعی.

 

۸- تهییج و تشویق فضای روشنفکری کشورهای منطقه به مخالفت با حضور آمریکا و مطالبه اخراج آمریکا از منطقه از طریق تشکیل همایشهای مختلف در کشورهای منطقه ؛ تشکیل سازمانهای مردم نهاد ؛ توسعه کانالها و شبکه های اجتماعی ؛ چاپ و نشر کتاب و رمان و نشریه ورمانهای روشنفکران و بها دادن به همه روشنفکران آزادیخواه و صاحبان اندیشه با هر دین و مرام و مسلک سیاسی و فکری و تلاش در جهت وحدت و اتحاد آنها.

 

۹ - گسترش ادبیات و هنر و شعر مقاومت و نشر وسیع کتابها و رمانهای مرتبط با مقاومت و توسعه روحیه شجاعت و حماسه در میان مردم منطقه از طریق برگزاری همایشهای ادبی و مسابقات شعر ؛ هنر و کاریکاتور و حتی برگزاری مسابقات ورزشی با موضوع جام اخراج آمریکا و ترغیب هرچه بیشتر جوانان به حضور در مبارزه بر علیه اشغالگران آمریکایی.

 

۱۰- توسعه و گسترش سازمانهای مردم نهاد خصوصا در میان جوانان و روشنفکران کشورهای منطقه با محوریت اخراج آمریکا از منطقه و ایجاد اندیشکده های مختلف در کشورهای منطقه و دیگر کشورهای مستقل در جهان با موضوع تحقیق روی روشهای اخراج آمریکا از منطقه.

 

۱۱ - توسعه تشکلها و اتحادیه های بین المللی دانشگاهی و دانشجویی با محوریت اخرا ج آمریکا از منطقه و تشکیل شبکه جهانی اساتید و دانشجویان و ارتباطات مرتب علمی و پژوهشی و سیاسی بین آنها با موضوع نحوه اخراج آمریکا از منطقه.

 

۱۲- تلاش بر جذب کشورهای منطقه که در اردوگاه آمریکایی قرار گرفته‌اند همانند ترکیه و عربستان و اردن و مصر و استفاده از ظرفیتهای مردمی این کشورها در مقابله همه جانبه با حضور آمریکا در منطقه و ایجاد فشار افکار عمومی بر دولتهای خودشان در جهت تغییر جهت گیریهای سیاسی دولتها بر علیه آمریکا.

تبلور هوشمندی و هنرمندی همراه با اقتدار در سخنان سید مقاومت
  • ۱۴۰۲/۸/۱۶ - ۲۲:۰۲
  • توسط محسن شاطرزاده

تبلور هوشمندی و هنرمندی همراه با اقتدار در سخنان سید مقاومت

محسن شاطرزاده

۱۲ آبان ۱۴۰۲

 

 

بدنبال سکوت سید حسن نصرالله در خلال سه هفته پس از شروع عملیات طوفان الاقصی توسط رزمندگان حماس ؛ هفته گذشته اعلام شد که روز جمعه ۱۲ آبان در ساعت ۱۵ شاهد سخنان سید مقاومت خواهیم بود. روش و منش سید حسن نصرالله در طول این ایام نشان دهنده هوش سرشار و هنرمندی بی‌نظیر رهبر مقاومت بود که همراه با سخنان مقتدرانه و حماسی و شور آفرین برگ زرین دیگری بر تاریخ مقاومت افزود. ذیلا اشاره ای به چند نکته از رفتار و سخنان این مرد خدا می رود:

 

۱- اعلام زمان سخنرانی رهبر مقاومت از یک هفته قبل ؛ ابتکار بی‌نظیری بود که دوست و دشمن را مشتاقانه در انتظار شنیدن سخنانش نگاهداشته و نفسهای دشمن را در سینه هایش حبس کرده بود به گونه‌ای که بیش از چهار میلیارد نفر در سراسر جهان اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان و حتی ساکنان سرزمینهای اشغالی و رهبران جنایتکار آنها و صدها رسانه ‌بین‌المللی از پیر و جوان و زن و مرد و حتی نوجوانان و کودکان به انتظار لحظه شروع سخنان سید در پای تلویزیونها میخکوب شده بودند . این اوج هنرمندی سید مقاومت بود که به تنهایی رسانه شد و صدای مظلومان غزه را در سخنرانی غرای خود به سراسر جهان مخابره کرد ، در حالی که دشمن کافر به کمک امپراتوری رسانه‌ای خودش سعی در بایکوت خبرهای غزه و نسل کشی فلسطینیان داشت و عملا اراده رهبر مقاومت بر رسانه های دشمن تحمیل شد و همه آنها بدون استثنا مجبور به پخش مستقیم سخنان مهم سید حسن نصرالله و ارائه تحلیلهای متعدد از این سخنرانی شدند.

 

۲- سخنان رهبر مقاومت لبنان در اوج اقتدار و اعتماد به نفس موجب تحقیر بی‌سابقه رژیم اشغالگر و رهبران جنایتکار آن شد . سید حسن آمریکا را مخاطب اصلی خودش را قرار داد و حزب الله را حریف آمریکا معرفی کرد . اسراییل را آنچنان تحقیر کرد که حماس را برای مقابله و هم نوردی با اسراییل کافی دانست . نقش حزب‌الله را در این عملیات بی‌سابقه صرفا بازی کردن با رژیم اشغالگر و سرگرم کردن اسراییل و کاهش فشار روی حماس و غزه اعلام کرد و اعلام کرد هرگاه صهیونیستها بخواهند تکان بخورند و چشم چپ به لبنان نگاه کنند آنها را با یک پس گردنی به جای خود می‌نشاند . این همه تحقیر اسراییل در طول تاریخ اشغالگران جنایتکار بی‌سابقه است و هیمنه و ابهت دشمن را به زیر پا کشیده و تسلط خود را بر دشمن غدار به رخ جهانیان کشید . اسراییل در جلوی چشم جهانیان به خواری و ذلت کشیده شد و این مدال افتخار دیگری بر گردن سید مقاومت انداخته است.

 

۳- نصرالله به زیبایی هیمنه و اقتدار پوشالی آمریکا را در جلوی چشمان میلیاردها انسان به ستوه آمده از ظلمهای آمریکا به چالش کشید . چندین بار تکرار کرد که از آمریکا و ناوهای آنها نمی‌ترسد و حتی اعلام کرد برای انهدام ناوهای آمریکایی تدارک خوبی دیده است و در صورت کوچکترین تحرک ناوهای آمریکایی بر علیه لبنان ، همه آنها‌را نابود خواهد کرد. آمریکا در تاریخ سلطه گری خود هرگز با چنین صحنه ای مواجه نبوده که قدرت و اقتدارش در جلوی چشمان بیدار جهانیان به چالش کشیده شده و خوار و خفیف گردد . مهمترین ابزار آمریکای جنایتکار در طول دهها سال سلطه بر کشورهای مظلوم در سراسر جهان ، همین هیاهوها و تبلیغات پوشالی و ایجاد ترس و واهمه از قدرت پوشالی خودش بوده تا بتواند به سلطه گری ادامه دهد و امروز با فریادهای این سید بزرگوار بر سر آمریکای جنایتکار دیگر ترس و واهمه از این قدرت خیالی و تصنعی فرو ریخته و عنصر شجاعت و ایستادگی در میان ملتها تقویت شده و عزم آنهت برای به زیر کشیدن سلطه آمریکا جزم خواهد شد . برای آمریکا بسیار سخت است که در جلوی چشم خود شاهد نابودی هیمنه قدرتش باشد .

 

۴- سید مقاومت به زیبایی از محور مقاومت سخن گفت . از مقاومت عراق و یمن تجلیل کرد . از پیروزی حتمی مقاومت فلسطین در غزه سخن گفت . از اقتدار مقاومت لبنان و اشراف کامل بر تحرکات رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد . ارادت کامل خودش را به امام و رهبری نشان داد و به همه جهانیان با افتخار اعلام کرد که شاگرد و مطیع و مرید امام خامنه ای است و همانگونه که در جنگ ۳۳ روزه نوید پیروزی را از امام خامنه‌ای دریافت کرده بود این بار هم نوید پیروزی قطعی مقاومت فلسطین در غزه را به تبعیت از امام خامنه ای اعلام کرد . با صداقت و اخلاص خاص خودش ثابت کرد که رابطه او با امام خامنه‌ای رابطه مرید و مراد است واین سخن او وزن و تراز بین الملل جمهوری اسلامی ایران را (در میان مللی که تحت تاثیر تبلیغات رسانه های صهیو‌نیستی و جبهه استکبار تصویری مبهم از جمهوری اسلامی ایران داشتند) بالا برد و ابهامات و پرده های تردید را به کنار زد و چهره زیبای انقلاب اسلامی و رهبری مقاومت را به جهانیان نشان داد .

 

قطعا در این سخنرانی ، جایگاه ج.ا.ایران به عنوان ابرقدرتی جهانی و یکی از پایه های نظم جدید جهانی تثبیت شد. و در آخر باید به این آیه شریفه تمسک جوییم که : و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی‌الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم‌الوارثین.

بسترها و ظرفیتهای بریکس
  • ۱۴۰۲/۷/۹ - ۱۳:۱۸
  • توسط محسن شاطرزاده

* ظرفیتها و بسترهای بریکس*

 

دکتر محسن شاطرزاده

عضو هیات اندیشه ورز وزیر امور خارجه

شهریور ۱۴۰۲

۱- برگزاری نشستها وجلسات منظم سالانه در سطوح مختلف با حضور روسای جمهور کشورها ، وزرای خارجه ، دارایی ، کشاورزی ، بهداشت و درمان ، ورزش ، امنیت اطلاعات ، هوافضا ، علم و نوآوری ، امور مالیاتی ، استاندارد ، مقامات قضایی و روسای دادگاههای عالی ، روسای مجالس پارلمانی ، نمایندگان شهرداریها و دانشگاهها ، جلسات روسای ادارات آمار و مقابله با انحصار و جلسات روسای کمیسیونهای مرکزی انتخابات

۲- ایجاد بسترهای مالی مستقل مشابه صندوق بین‌المللی پول شامل :

         ۲-۱ : بانک توسعه نوین

         ۲-۲ : صندوق ذخیره ارزی بریکس موسوم به ترتیبات ذخیر احتیاطی بریکس

       ۲-۳: بریکس پی ‌: بستر پرداخت دیجیتال بریکس

۳- توسعه طرحهای زیر ساختی در کشورهای عضو در حوزه‌ انرژیهای پاک ، زیرساختهای حمل و نقل ، زیرساختهای اجتماعی و توسعه شهری ، حفاظت از محیط زیست ، زیر ساختهای دیجیتال ، کمکهای اضطراری مثل مهار کوید ۱۹ و ...

۴- تشکیل شوراهای مختلف :   

       ۴-۱: شورای اندیشکده های بریکس    

      ۴-۲: شورای تجاری بریکس

۵- تشکیل مجامع متعدد :  

        ۵-۱ : مجمع تجاری بریکس

        ۵-۲ : مجمع دانشمندان جوان بریکس

        ۵-۳ : مجمع بریکس در زمینه مشارکت در انقلاب صنعتی جدید 

        ۵-۴: مجمع مجالس بریکس

        ۵-۵ :مجمع مدنی بریکس       

        ۵-۶:مجمع اتحادیه های کارگری بریکس       

        ۵-۷ : مجمع آکادمیک بریکس       

        ۵-۸: مجمع بریکس در زمینه کلان داده ها برای توسعه پایدار و ....

        ۵-۹ : کنفرانس بین المللی رقابت بریکس

۶- ایجاد مراکز نو آوری ، تحقیق و توسعه و صنعتی:

           ۶-۱ : مرکز نوآوری بریکس در زمینه مشارکت در انقلاب صنعتی جدید  

         ۶-۲ : مرکز شایستگی‌های صنعتی بریکس

         ۶-۳ :مرکز تحقیق و توسعه واکسن بریکس

۷- همکاریهای فناورانه و تعاملات دانشگاهی :

      ۷-۱ : کمیته مشترک همکاریهای فضایی بریکس

      ۷-۲ : منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور بریکس

      ۷-۳ : شناسایی بهترین طرحهای علمی ، فناورانه و نوآورانه بریکس در قالب ابتکار جایزه نوآوران جوان بریکس

      ۷-۴ : ایجاد کارگروههای تخصصی در زمینه صنعت ، کشاورزی ، مواد نوین و فناوری نانو و ......  

     ۷-۵ : توسعه تعاملات دانشگاهی از طریق تاسیس لیگ دانشگاههای بریکس و شبکه دانشگاهی بریکس

۸ - پروژه‌های مصوب بانک توسعه نوین بریکس (۹۶ پروژه با بودجه ۳۳ میلیارد دلار) :  

         ۸-۱ : تعداد شهرهای منتفع از طرحهای توسعه شهری بانک توسعه نوین : ۴۴ شهر

       ۸-۲ : افزایش ظرفیت حجم آب شرب : ۲۵۸ هزار مترمکعب در روز

      ۸-۳ : احداث واحد های مسکونی : هفتاد هزار

      ۸-۴ : احداث شبکه ریلی : ۲۹۰ کیلومتر

      ۸-۵ : بازسازی یا احداث جاده : ۱۶۶۵۰ کیلومتر

      ۸-۶: احداث پل : ۸۸۰ مورد

      ۸-۷ : کاهش دی اکسید کربن : ۲۱ میلیون تن

      ۸-۸ :احداث مدارس : ۵۸ مدرسه

      ۸-۹ : احداث کانال و تونل آب : ۱۳۰۰ کیلومتر

      ۸-۱۰ : افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب : ۵۳۵ هزار متر مکعب در روز

       ۸-۱۱ : احداث نیروگاه تجدید پذیر: ۲۸۰۰ مگاوات

 

* بریکس پلاس : ۲۶ کشور جدید متقاضی عضویت در بریکس از جمله:

            - ایران  

           - عربستان  

           - آرژانتین

           - امارات عربی  

          - الجزایر

           - مصر   

        - بحرین  

         - اندونزی  

         -اتیوپی     

      - ونزوئلا   

        - دوکشورآفریقایی

 

**فرصتهای ایران در بریکس :  

      ۱- افزایش نفوذ منطقه ای و جهانی

       ۲- گسترش روابط بین‌المللی

       ۳- بهبود شرایط اقتصادی

       ۴- توسعه زیر ساختها

       ۵- توسعه همکاریهای انرژی

       ۶- توسعه دالانهای حمل و نقل بین المللی

       ۷- توسعه همکاریهای نوآورانه و فناورانه

       ۸- حضور در یک بلوک مهم و آینده‌دار

 

*** پیشنهادات :

۱-تشکیل دبیرخانه مستقل و مقتدر و تعیین نقطه تماس با بریکس (فوکال پوینت) زیر نظر رییس جمهور یا مستقیما زیر نظر وزیر خارجه

۲- انتصاب مدیری توانمند و تام‌الاختیار برای دبیرخانه بریکس

۳- حضور فعال در نشستها و شوراها و مجامع مختلف بریکس و ابتکار عمل را بدست گرفتن با ارائه نظرات مبتکرانه و پیشنهادات قوی

۴- عضویت دربانک بریکس به عنوان سهامدار

۵- تلاش برای استقرار یکی از دفاتر علمی و تکنولوژیکی ، نانو تکنولوژی ، استاندارد ، بایوتکنولوژی ، واکسن سازی ، تجاری و جوانان 

۶- حضور جدی اندیشکده های ایران خصوصا هیات اندیشه ورز وزارت خارجه در شورای اندیشکده ها ۸- تلاش جدی و هدفمند برای حضور در مناصب مدیریتی بریکس و بانک بریکس و مجامع و شوراها

اقتصاد دریا و دیپلماسی دریا محور
  • ۱۴۰۲/۷/۹ - ۱۲:۴۳
  • توسط محسن شاطرزاده

"اقصاد دریا و دیپلماسی دریا محور"

محسن شاطرزاده

سفیر اسبق ایران در برزیل و

عضو هیات اندیشه ورز وزارت امور خارجه

شهریور ۱۴۰۲

چکیده مقاله :

بازگشت به اقیانوس‌ها و آبهای بین الملل به عنوان یک قدرت دریایی تاریخی و پیشینه طولانی مدت ایران در این زمینه، از ضرورتهای برنامه پیشرفت ملی در دهه‌های پیش روی کشورمان است. از جمله الزامات این سیاست ملی، ورود تخصصی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این زمینه و تعریف دیپلماسی جامع دریا محور است .

باز خوانی و بازتعریف ظرفیت‌های موجود و بازآرایی آنها در کنارظرفیتهای جدید مقدمه ورود در این عرصه است .

با عنایت به ضرورت حضور مقتدرانه کشورمان درآبهای بین المللی و باتوجه به تشکیل دوگروه ایندو‌پاسیفیک به رهبری آمریکا و چین با کشورهای خاور دور، پیشنهاد تشکیل " پیمان ایندوپاسیفیک اسلامی" و با حضور کشورهای اندونزی، مالزی، بنگلادش، پاکستان، عمان، یمن ، مصر، جمهوری اسلامی ایران و احتمالا هند و کشورهای اسلامی شرق آفریقا مطرح میشود . این کشورها با مجموع تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۵ هزار میلیارد دلار بر حسب قدرت خرید(PPP)، پس از پیمان بریکس، چهارمین قدرت اقتصادی جهان را تشکیل خواهند داد که محور اصلی همکاری آنها می تواند اقتصادی و امنیتی باشد. این پیمان میتواند در کنار گروه بریکس و گروه D8 برای کشورمان تولید قدرت و اقتدار کرده و در راستای تقویت قدرت منطقه‌ای ایران در غرب آسیا عمل کند .

توسعه منطقه مکران و بندر بین المللی چابهار که مورد تاکید همیشگی مقام معظم رهبری می‌باشد با اجرای این طرح سرعت گرفته و چابهار می‌تواند به قطب تجاری کشور و منطقه خلیج فارس و دریای عمان و رقیبی برای بنادر امارات، قطر و عمان تبدیل شود .

از منظر امنیتی ، با توجه به اهمیت اقیانوس هند برای تجارت جهانی ، موضوع امنیت آبهای اقیانوس هند و جلوگیری از حضور کشورها و قدرتهای بیگانه خصوصا آمریکا، امکان انعقاد پیمان دسته جمعی امنیت کشورهای شمال اقیانوس هند می‌تواند مناسب ارزیابی شود.

همچنین امکان توسعه مناطق آزاد در جنوب کشور و ایجاد شبکه مناطق آزاد بین کشورهای عضو "پیمان ایندوپاسیفیک اسلامی" و توسعه کمی و کیفی تجارت بین کشورهای عضو و ایجاد تحول اقتصادی میان کشورهای عضو پیمان وجود خواهد داشت و با حذف تعرفه های تجاری نسبت به امضای قرارداد "تجارت آزاد" بین کشورهای عضو و رشد تصاعدی تبادل کالا و افزایش تجارت بین کشورهای عضو اقدام نمود.

از منظر انرژی؛ تمامی کشورهای پیشنهادی عضو "پیمان ایندو پاسیفیک اسلامی" به استثنای ایران ؛ مصرف کننده و وارد کننده نفت و گاز هستند لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور دارنده منابع عظیم نفت و گاز در این گروه می‌تواند نقش تامین کننده اصلی نفت و گاز سایر کشورهای عضو پبمان ایندو پاسیفیک اسلامی را  بر عهده گیرد.

نکته مهم و حائز اهمیت دیگر ، موقعیت منحصر‌به‌ فرد ژئوپولیتک سواحل کشورمان در منطقه مکران می‌باشد که مطابق با پیمان جنوبگان (حق کشورهای بدون حائل سرزمینی با قطب جنوب) ، امکان حضور کشورمان در قطب جنوب و تسلط بر سرزمینی به مساحت حدودا ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع و بهره‌مندی از منابع عظیم انرژی و  معادن نهفته در قطب جنوب فراهم میشود و این امر علاوه بر تولید قدرت در فضای بین المللی و ارتقاء جایگاه سیاسی کشورمان در جهان، قطعا تحول شگرفی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

اهیت کریدور های بین المللی و نقش آنها در رشد تجارت جهانی ازیک طرف و قرار گرفتن ایران در مسیر دو کریدور مهم شمال - جنوب و شرق – غرب، کشورمان را در کانون توجهات بین المللی قرار داده است . طرح مهم، راهبردی و استراتژیک اتصال دریای عمان و خلیج فارس به دریای خزر از طریق یک آبراه کشتی رو "ایران رود" که در سالهای 1373 تا 1376 مطالعات اولیه آن انجام شده وکماکان منتظر عزم ملی برای اجراست به عنوان تاریخی ترین طرح ملی در کشورمطرح است. اجرای این طرح که ظرفیت انتقال سالیانه 300 میلیون تن بار بین شرق آسیا و اروپا را دارد می تواند منشاء تحولی عظیم در تاریخ تجارت جهانی شده و کریدورهای مهمی مانند کانال سوئز را حذف کرده و ایران را به مهمترین شاهراه تجارت جهانی تبدیل کند.

همه اینها ضرورت توجه به "اقتصاد دریا و طراحی دیپلماسی اقتصادی دریامحور" را به عنوان یک اولویت در دستگاه سیاست خارجی کشورمان نشان میدهد.