- ۱۴۰۴/۴/۱۰ - ۱۳:۲۳
- توسط محسن شاطرزاده
* دهها کار وزارت امور خارجه
محسن شاطرزاده
۱۰ تیر ۱۴۰۴
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ در دیدار مسئولان ارشد سه قوه کشور تاکید کردند:
"گفتگوهای عمان یکی از دهها کار وزارت خارجه است. مسائل کشور را به گفت وگوها گره نزنیم. به این گفتوگوها نه به صورت افراطی خوشبین هستیم و نه به صورت افراطی بدبین. البته به طرف مقابل خیلی بدبین هستیم اما به تواناییهای خودمان خوشبین هستیم. مسائل کشور را به این گفتگوها گره نزنید، اشتباهی که در برجام کردیم اینجا تکرار نشود، در دوران برجام، کشور را شرطی کردیم و همه چیز را منوط کردیم به پیشرفت مذاکرات. سرمایهگذار وقتی میبینید که کشور منوط به مذاکره است، سرمایهگذاری نمیکند".
متاسفانه این توصیه رهبری جدی گرفته نشد و نه تنها از دهها کار وزارت امور خارجه خبری نیست بلکه تمام هم و غم مسئولین وزارت امور خارجه صرف مذاکراتی شده که طرح فریبی بیش نبود و حتی امروز هم پس از تجاوز وحشیانه دشمن غدار ، ندای دعوت به ادامه مذاکره شنیده میشود و کشور معطل نتیجه مذاکراتی شده است که همه عقلای کشور آنرا بی نتیجه میدانند.
قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب ۲۸ فروردین ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی ، وظایف متعددی را بر عهده وزارت امور خارجه برمیشمارد که برخی از آنها بطور خلاصه عبارتند از :
- بررسی، برقراری، تنظیم، حفظ و توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر دولتها و سازمانهای سیاسی بینالمللی و نظارت واشراف بر سایر روابط خارجی. - ایجاد و اداره نمایندگیهای سیاسی و کنسولی در کشورهای خارجی و سازمانهای بینالمللی .
- توجه و مراقبت دائم و اقدامات لازم و به موقع نسبت به وقایع بینالمللی به ویژه وقایع جهان اسلام.
- همکاری با دستگاههای اجرایی کشور در جهت بررسی و تهیه طرحهای مربوط بهبرقراری و گسترش مناسبات اقتصادی، فرهنگی، علمی، فنی و غیره.
- فراهم آوردن موجبات و زمینههای شرکت و عضویت دستگاههای دولتی در مجامع، سازمانها و کنفرانسهای بینالمللی.
- همکاری با وزارت ارشاد اسلامی و دستگاههای ذیربط در اشاعه فرهنگ اسلامی و فراهم آوردن زمینههای لازم برای خبرگزاریها و نمایندگیهای مطبوعاتی خارجی .
- همکاری با وزارت فرهنگ و آموزش عالی در انجام اموردانشجویان ایرانی خارج از کشور و بورسهای تحصیلی واگذاری و بالعکس به منظور بهرهگیری ازاستعدادها و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج ازکشور.
- حمایت از مبارزات حقطلبانه مستضعفان بالاخص مسلمانان علیه مستکبران در هر نقطه جهان بدوندخالت در امور ملتهای دیگر بر اساس اهداف و سیاستهای خارجی کشور .
- تهیه و تنظیم متون معاهدات مربوط به تعیین خطوط مرزی و موافقتنامههای انتظامات سرحدی ورسیدگی و حل فصل اختلافات مربوط به خطوط سرحدی. - ایجاد زمینههای لازم برای عقدقراردادها، عهدنامهها، موافقتنامهها و مقاولهنامههای دولتجمهوری اسلامی ایرانبا کشورهای جهان و سازمانهای بینالمللی.
این روزها به برکت پیروزی کشورمان در تجاوز و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اسرائیل و آمریکا و شجاعت و اقدامات بی نظیر نیروهای مسلح کشورمان خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انهدام و له کردن اسراییل متجاوز و استقبال بینظیر امت اسلامی و آزادیخواهان جهان و پر آوازه شدن نام ایران در سطح جهان، دست وزارت امور خارجه از اقدامات میدانی پر شده است و ضرورت دارد از این فرصت کم نظیر نهایت استفاده در راستای منافع کشورمان بهرهبرداری شود و وقت مسئولان دولت و وزارت امور خارجه بیش از این برای مذاکرات بیهوده تلف نشود. قطعا مسئولین وزارت امور خارجه خوب میدانند چه باید کرد و طراحی های لازم را در دست دارند ، معهذا چند پیشنهاد زیر میتواند مثالهایی از دهها کار وزارت امور خارجه باشد:
۱- اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی و تولید ثروت ملی از طریق توسعه روابط خارجی.
۲- گسترش همه جانبه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه و استفاده از فرصت تجارت ۲۳۰۰ میلیارد دلاری.
۳- طراحی و اجرای پیمان همکاری ویژه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جذب حداکثری آنها با توجه به اینکه نگاه این کشورها به قدرت برتر است و امروز قدرت مسلم ایران برآنها ثابت گشته و امکان جایگزینی ایران به جای آمریکا در تامین نیازهای امنیتی و نظامی و تکنولوژیک وجود دارد.
۴- توسعه گسترده و فوری روابط اقتصادی و سیاسی با پاکستان با توجه به عمق راهبردی ایران در پاکستان و حمایت همه جانبه مردم و دولت پاکستان از ایران در تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به کشورمان.
۵- توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با مصر با توجه به حمایت و پشتیبانی مردم آن کشور از ایران در جنگ اخیر .
۶- توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آزادیخواه جهان خصوصا ونزوئلا که پشتیبانی بینظیر دولت و مردم آن کشور را شاهد بودیم.
۷- توسعه همه جانبه روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با کشورهای آفریقایی و اتحادیه آفریقا و نیز کشورهای عضو پیمان بریکس و شانگهای و اوراسیا و آسه آن.
۸- در اولویت قراردادن دیپلماسی تکنولوژی و دیپلماسی علمی با توجه به مزیتهای نسبی و رقابتی و ظرفیتهای علمی و تکنولوژیک کشورمان که در جلوی چشم جهانیان است.
۹- تقویت و توسعه تجارت حلال با دیگر کشورها با توجه به حجم تجارت ۶۰۰۰ میلیارد دلاری تجارت حلال در جهان و ظرفیتهای بی نظیر کشورمان در تولید محصولات حلال.
۱۰- طراحی ویژه نظم جدید جهانی با توجه به جایگاه تردید ناپذیر کشورمان در نظم جدید و رایزنی مستمر با چین و روسیه و تشکیل مثلث هیات مدیره نظم جدید جهانی.