شاطرزاده :
واردات مگان انجام شد، مشكل توليد آن است
مژگان ميرزايي- در حالي كه برخي از مسوولان وزارت صنايع و معادن از
سياستهاي اين وزارتخانه مبني بر جلوگيري از ورود خودرو مگان به ايران سخن
ميگويند، چهارشنبه گذشته معاون امور اقتصادي و بينالملل اين وزارتخانه،
ضمن تاييد ورود مگان به ايران تصريح كرد كه مشكل مگان تنها بر سر توليد
است.
وي ادامه داد: تا سال گذشته گازسوز كردن خودروها توسط سازمان بهينهسازي مصرف سوخت انجام ميشد و در سال جديد مجلس گازسوز كردن خودروها را به خودروسازها محول كرد و سازمان بهينهسازي مصرف سوخت موفق شد مبلغ 700هزار تومان بابت گازسوز كردن هر خودرو به خودروساز بپردازد.
شاطرزاده مشكل اصلي خودروسازان را براي گازسوز كردن خودروها گران شدن مخزن گاز عنوان كرد و گفت: تامين تجهيزات دوگانهسوز كردن خودروها يكي از مشكلات اصلي خودروسازان است. با افزايش تقاضا براي مخزن گاز در بازار جهاني قيمت مخازن به صورت غيرقابل قبولي افزايش يافت كه اين افزايش قيمت مشكلات بسياري براي خودروسازان به وجود آورده است.
وي ادامه داد: ما اميدواريم خودروسازان تا پايان سال بتوانند تبصره 13 قانون بودجه را براي گازسوز كردن 280هزار دستگاه خودرو محقق كنند.
شاطرزاده توليد خودروها با موتورهاي پايه گازسوز را از وظايف خودروسازان دانست و اظهار داشت: توليد خودروها با موتورهاي پايه گازسوز از وظايف خودروسازان است، ولي خودروسازان براي انجام اين وظيفه احتياج به منابع دارند.
به همين منظور پيشنهادهايي به رييسجمهور ارائه شده كه در صورت موافقت، اين مشكل خودروسازان هم برطرف ميشود.
وي ادامه داد: تمام خودروسازان مكلف هستند كه تا تيرماه سال آينده خودروهاي توليدي خود را دوگانهسوز كنند. در غير اين صورت خودروهاي آنها شمارهگذاري نخواهد شد. حتي در مورد ال-90 نيز ما آنها را مكلف به انجام اين كار كردهايم.
شاطرزاده در خصوص افزايش قيمت و تغيير آبشنهاي ال-90 گفت: آبشنها و قيمت خودروي لوگان تغييري نكرده و تمام شرايطي كه در قرارداد لوگان قيد شده در اين خودرو لحاظ شده است.
وي ادامه داد: هدف اصلي از توليد لوگان ساخت يك خودروي داخلي با مشاركت يك شركت خارجي با حداقل قيمت بود كه اين هدف محقق نشده است.
شاطرزاده مساله اصلي را در توليد لوگان مساله قيمت اين خودرو دانست و عنوان كرد،تكنولوژي، 60درصد ساخت داخلي و صادرات در مراحل بعدي قرار دارد. وي تصريح كرد: قيمت لوگان بدون آبشن 6750يورو بود كه اين رقم تغييري نكرده است.
شاطرزاده در خصوص قيمت خودروهاي صادراتي با اشاره به وجود كميته قيمتگذاري صادرات و عضويت وزارت صنايع در اين كميته گفت: قيمتهاي صادراتي خودرو در حد پاييني نيست و در واقع صدور خودرو از كشور صرفه اقتصادي به همراه دارد.
وي با بيان اينكه قيمتهاي صادراتي خودرو قابل دفاع است، گفت: قيمت صادراتي سمند و پژو بين 12 تا 18هزار دلار است و در واقع صادرات براي كشور يك سرمايه محسوب ميشود.
وي افزود: صادرات خودرو حداقل 30درصد ارزش افزوده به همراه خواهد داشت كه 15درصد آن سهم خودروسازان است و به اين ترتيب حتي اگر با واردات قطعه به مونتاژ خودرو و سپس صدور آن نيز بپردازيم، صرفه اقتصادي به همراه خواهد داشت.وي در پايان از آغاز توليد كارخانههاي خودروسازي سايپا و ايرانخودرو براي توليد پرايد و سمند در ونزوئلا از اواخر ماه نوامبر خبر داد و گفت: قطعات SKD، اين خودروها به ونزوئلا حمل شد و فاز اول توليد به زودي شروع خواهد شد.
منبع : دنیای اقتصاد
- توسط محسن شاطرزاده
- اخبار وزارت صنایع و معادن