جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


معاون اقتصادي و امور بين الملل وزارت صنايع و معادن گفت:براي واردات الياف پنبه تار بلند به واردات اين محصول نيازمنديم.

به گزارش خبرنگارموج ،محسن شاطرزاده امروز در مراسم افتتاح سيزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي،موادغذائي،ماشين آلات و صنايع وابسته درجمع خبرنگاران ودر پاسخ به سوال خبرنگارموج با بيان اين مطلب گفت:صنايع نساجي به واردات پنبه نيازمند است و وزارت صنايع تعرفه 14 درصدي واردات پنبه را قبول ندارد ولي به دليل هماهنگي با وزارت جهاد كشاورزي ديگر حرفي نمي زنيم.

وي افزود:براي واردات الياف تار بلند كه توليد داخلي آن را نداريم كماكان به واردات نيازمنديم
شاطرزاده سيزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي را خوب ارزيابي كرد وگفت: توان صنعتگر داخلي بسيار بالا مي باشد.
وي در مورد اين كه چرا با وجود توان بالاي صنعتگر داخلي توليدكنندگان بخش كشاورزي قادربه استفاده از اين صنعت نيستند،اظهارداشت:به دليل خلاء در قيمت و بالا بودن قيمت تمام شده براي كشاورزدر بخش صنعت توليد كنندگان داخلي مشكل دارند.
وي ادامه داد:پرداخت يارانه به كشاورز بايدبه گونه اي متناسب شود تا توليد براي كشاورزان به صرفه باشد.
وي تاكيدكرد:محصولات وارداتي ارزان تراز توليد داخلي نيست وصنعت كشور ما قيمت خود را داردو ازهيچ يارانه اي نيزاستفاده نمي كند.
شاطرزاده به طرح هدفمند كردن يارانه ها اشاره كرد و افزود:اميدواريم دراين طرح به گونه اي يارانه را به خود كشاورز پرداخت كنيم تا كشاورزان به طور مستقيم ازصنعت استفاده كنيم .
وي اظهارداشت:شوراي اقتصاد امسال طرح هدفمند كردن يارانه ها را در دستور كار دارد و در صورت تصويب اين طرح يارانه ها به شكل گذشته پرداخت نشده و درهرحوزه اي به صورت جداگانه خواهد بود.
معاون اقتصادي وزيرصنايع درادامه موانع عمده بر سرراه صادرات صنعتي را برشمرد و گفت: يكي از موانع اصلي تعرفه هاي كشورهاي مختلف است كه با امضاء قرارداد تعرفه هاي ترجيحي با ساير كشورها اين مانع اصلاح و به حداقل رسيده است.
شاطرزاده مانع دوم را كمبود تسهيلات بيان كرد وافزود:امسال براي اولين بارمبلغ 5/1 ميليارد دلار براي صادرات كالا و خدمات مهندسي به صورت تسهيلات ارزي و از طريق بانك توسعه صادرات به صادركنندگان اختصاص داده شده است.
وي اضافه كرد:درگذشته درتسهيلات ريالي نيز مشكل وجود داشت كه دربودجه امسال ديده شده است و آيين نامه آن از طرف معاون اول رياست جمهوري ابلاغ شده است تا برابر 9 درصد در سال 84 و سالهاي بعد از آن متناسب با نرخ بهره كه امسال 8 درصد خواهد بود به صادركنندگان تسهيلا ت ريالي پرداخت شود.
وي ميزان پرداخت اين تسهيلات در سال گذشته را 500 ميليون دلارعنوان كرد و گفت: امسال اين ميزان افزايش خواهد يافت.
شاطرزاده همچنين با اشاره به هزينه‌‏هاي شركت صادركنندگان در نمايشگاه‌‏هاي بين‌‏المللي اظهار داشت: با تصويب دولت از 30 تا 50 درصد هزينه صادر كنندگان براي شركت در نمايشگاه‌‏هاي بين‌‏المللي توسط دولت پرداخت مي‌‏شود.
معاون وزير صنايع تصريح كرد:همچنين جايزه صادراتي از سه تا 8 درصد بسته به نوع صنعت به صادركننده پرداخت مي‌‏شود و بر اساس تصويب دولت معوقه‌‏هاي سال 83 و 84 پرداخت شده امسال نيز قرار است بدون تاخير پرداخت شود
وي اقدام جديد وزارت صنايع و معادن را به همراه بردن صادركننده‌‏هاي بخش خصوصي در اجلاس‌‏هاي مشترك عنوان كرد و اظهار داشت: در هر اجلاس مشترك اعم از داخلي و خارجي صادركننده‌‏ها دعوت مي‌‏شوند و با طرف‌‏هاي خارجي ارتباط برقرار كرده و صحبت مي‌‏كنند.
شاطرزاده افزود: در حال حاضر با كشور ونزوئلا حدود 90 يادداشت تفاهم بالغ بر 5/8 ميليارد دلار تفاهم نامه امضاء كرده ايم كه 1 ميليارد دلار قطعي شده و حدود 100 ميليون دلار قبل از عيد به ونزوئلا توسط بخش خصوصي ارسال شد.
شاطرزاده افزود: همچنين ماه گذشته750 دستگاه واگن به كشور كوبا فروخته شد و حدود يك ميليارد و 200 ميليون دلار نيز صادرات داشتيم.
وي، افزود: حوزه صادرات ايران با كشورهاي حوزه خليج فارس توسعه يافته و با عمان توافق شده كه يك ميليارد دلار به ميزان صادرات با اين كشور افزوده شود و با كشور عراق نيز يك خط اعتباري يك ميليارد دلاري داريم.
وي در مورد زمان ورود ال_90 به بازار گفت: از اوايل آبان ماه ال _90 وارد بازار ميشود كه قيمت اين خودرو بدون آپشن 6950 يورو وبا آپشن 8200 يورو خواهد بود.
شاطر زاده همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر ورود مگان به بازار خودرو گفت: مگان سه ماه آينده به بازار مي‌‏آيد.
معاون وزير صنايع در پاسخ به سوالي مبني بر نامه‌‏هاي سال جاري براي گسترش توليد صنايع غذايي ،اظهار داشت: در حوزه صادرات حدود 20 درصد از برنامه جلو هستيم.
شاطرزاده در خصوص توليد خودروي جديد با كشور فرانسه گفت اميدواريم بر روي پلات‌‏فرم مشترك محصول جديدي با فرانسه توليد كنيم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر واگذاري كليه صنايع تبديلي به وزارت جهاد كشاورزي گفت: اين موضوع سياسي است طبق قانون هر چه مربوط به وزارت صنايع است بايد در اين وزارتخانه باشد.

شاطر زاده در پايان با تكذيب استعفاي وزير صنايع و معادن استيضاح وي در مجلس را هم تكذيب كرد.

 

منبع : خبرگزاری موج

 

 

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن