جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


سفیر ایران در برزیل : همکاری ایران و برزیل سبب پیوند شرق و غرب می شود ( 18 / 01 / 1389 )

همکاری ایران و برزیل سبب پیوند شرق و غرب می‌شود

همکاري ايران و برزيل سبب پيوند شرق و غرب مي‌شود
به گزارش ایرنا، "محسن شاطرزاده"، سفیر ایران در برزیل روز چهارشنبه به همراه "لوییز اسپینولا سالگادو"، سفیر کشور برزیل در ایران از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازید کرد و به پرسش‌های خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد. شاطرزاده با بیان اینکه "افق بسیار روشنی را در روابط ایران و برزیل می بینیم" اظهار داشت: پیوند ایران و برزیل به عنوان دو کشور مهم در دو پیمان اکو (در منطقه آسیا) و مرکوسور (در منطقه آمریکای لاتین) سبب پیوند شرق و غرب می‌شود. وی تاکید کرد: ایران و برزیل پل این ارتباط هستند. شاطرزاده گفت: مشخصه ویژه جهان امروز، مرگ یک‌جانبه‌گرایی و ظهور قدرت‌های نوظهوری است که نوید "جهان چندقطبی" یا "جهان بدون قطب" را می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: دوران جریان یک‌جانبه‌گرا با رفتن بوش فراموش شد و امروز در جهان شاهدیم که قدرت‌های جدیدی همچون برزیل به صحنه بین‌الملل وارد شده‌اند. سفیر ایران در برزیل افزود: در دولت نهم و دهم علاوه بر فعال کردن دیپلماسی خارجی، آفریقا و آمریکای لاتین را به عنوان یکی از اولویت‌های جدی خود معرفی کردیم. در آمریکای لاتین شاهد فعالیت‌های دولت و توسعه روابط با کشورهای مختلف هستیم که برزیل یکی از مهم‌ترین آنهاست. وی با بیان اینکه "برزیل قدرتمندترین و قوی‌ترین کشور آمریکای لاتین از نظر شاخص‌های مختلف است"، ادامه داد: برزیل به عنوان یکی از ۱۰ اقتصاد برتر جهان و قدرتی نوظهور در عرصه بین‌المللی است. ارتباط با برزیل یک امر دقیق و مطالعه شده دولت نهم بود که بنا را برای توسعه روابط با برزیل گذاشته بود. به گفته او، طی دوران صدساله روابط ایران با برزیل شاهد توسعه‌ یافتگی در این روابط نبودیم. وی اظهار داشت: طی سال گذشته علاقه‌مندی دو کشور در توسعه روابط بین دو کشور سبب جهشی در توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها شد. سفیر ایران در برزیل با اشاره به ۴۸ هیئت تبادل شده بین ایران و برزیل خاطرنشان کرد: تعداد هیئت‌هایی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تبادل شدند بیش از ۳۰ سال گذشته بود. وی با اشاره به سفر اخیر وزیر علوم و فناوری برزیل به ایران (شانزدهم اسفندماه) و توافقنامه‌های امضا شده در آن سفر افزود: هفته آینده وزیر صنایع و تجارت برزیل در راس یک هیئت بزرگ تجاری و اقتصادی و یکصد نفر از مقام‌های مهم تجاری به ایران سفر می‌کند. بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه نیز شاهد سفر رییس جمهوری برزیل به ایران خواهیم بود.

سفیر ایران در برزیل با اشاره به ۴۸ هیئت تبادل شده بین ایران و برزیل خاطرنشان کرد: تعداد هیئت‌هایی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تبادل شدند بیش از ۳۰ سال گذشته بود.

شاطرزاده با اشاره به سفر آبان‌ماه محمود احمدی‌نژاد به برزیل اظهار داشت: سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به برزیل نقطه عطفی در روابط بین دو کشور بود. این سفر، نخستین دیدار رییس دولت ایران از برزیل طی ۵۰ سال گذشته بود. به عقیده او، این امر نشاندهنده اهمیتی است که دو کشور برای ارتباط با یکدیگر قائل هستند. وی اظهار داشت: دو کشور ایران و برزیل بویژه در زمان ریاست جمهوری لولا، علیرغم تفاوت‌های فرهنگی، دیدگاه‌های مشترک سیاسی و اقتصادی زیادی را در عرصه‌های بین‌المللی و روابط دوجانبه دارند. وی لولا را با بیش از ۸۰ درصد محبوبیت، از پرطرفدار‌ترین روسای جمهوری آمریکای لاتین خواند و ادامه داد: این امر ظرفیت عظیمی را برای ایجاد روابط ایجاد می‌کند. وی رییس جمهوری عدالتخواه و صلح‌طلب و در حال مبارزه با ظلم، فقر، محرومیت و نظام سلطه ظالمانه است. وی از تغییر ساختار سازمان‌های بین‌المللی حاکم در نظام سلطه مانند سازمان ملل، صلح خاورمیانه و حقوق بشر حمایت می‌کند. شاطرزاده با بیان اینکه "با توجه به پتانسیل دنیای جنوب، همکاری بین این کشورها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است"، افزود: روابط ایران و برزیل از جنبه همکاری‌های جنوب- جنوب، یک ضرورت در جهان امروز است. به گفته او، در کشورهای جنوب پتانسیل‌های عظیمی وجود دارد. سفیر ایران در برزیل به طرح این پرسش پرداخت که "چرا منابع عظیم انرژی، مواد اولیه و معدنی، نیروی کار ارزان و فراوان، نیروهای تحصیلکرده و متخصص پروژه‌های عظیم توسعه‌ای را باید در اختیار کشورهایی قرار دهیم که در نظام سلطه قرار دارند؟". وی تاکید کرد: خود ما از این امر برمی‌آییم. عطارزاده اضافه کرد: میزان پروژه‌های جهان جنوب با توجه به حرکت سریع رو به رشد این کشورها، چندین برابر پروژه‌های موجود در کشورهای شمال است و ما توان اجرای این پروژه‌ها را به دست خود داریم. وی با تاکید بر اینکه "دکتر احمدی‌نژاد و آقای لولا از معتقدان واقعی همکاری‌های جنوب هستند"، گفت: ایران و برزیل به عنوان دو کشور مقتدر منطقه خود زمینه‌های زیادی را برای همکاری‌های دو‌جانبه و بین‌الملل دارند. وی خاطرنشان کرد: ۱۴ سند امضا شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، لغو روادید، تکنولوژی، بازرگانی و /// بیش از سندهای مشترک موجود بین دو کشور، طی ۵۰ سال گذشته بوده است که این امر نشان از عزم جدی دو طرف برای توسعه روابط دارد.

روابط اقتصادی ایران و برزیل علاوه بر رفع امور دوجانبه، این امکان را فراهم می‌آورد که دو کشور در عرصه بین‌الملل نیز وارد پروژه‌های کشورهای ثالث شده و همکاری‌های چندجانبه داشته باشند.

به گفته او، دو رییس جمهوری در دیدار خود طی آبان‌ماه گذشته اعلام آمادگی کردند در مدتی کوتاه، روابط اقتصادی دو کشور را حداقل به ۱۰ میلیارد دلار برسانند. البته با توجه به کارشناسی‌ها، ظرفیتی بیش از ۲۵ میلیارد دلار وجود دارد. شاطرزاده افزود: روابط ایران و برزیل عمدتا در حوزه تجارت است اما ظرفیت‌های دو کشور بیش از این است و اقتصاد دو کشور، مکمل هم است. روابط اقتصادی ایران و برزیل علاوه بر رفع امور دوجانبه، این امکان را فراهم می‌آورد که دو کشور در عرصه بین‌الملل نیز وارد پروژه‌های کشورهای ثالث شده و همکاری‌های چندجانبه داشته باشند. جمهوری فدراتیو برزیل به عنوان بزرگ‌ترین و پر‌جمعیت‌ترین کشور آمریکای جنوبی، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ مبادلات بازار است. برزیل همچنین در جایگاه عضو غیردائم شورای امنیت قرار دارد. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران آبان‌ماه سال گذشته طی سفری به برزیل اسناد همکاری مشترک دو کشور را امضا کرد و رییس جمهوری برزیل نیز به گفته سفیر این کشور در ایران، بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه به تهران می‌آید.


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار سفارت ایران در برازیلیا