شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۰

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


لیزینگ لوازم خانگی منتفی شد. (1387/3/7)

طرح ليزينگ لوازم خانگي به دليل تامين نشدن اعتبار لازم منتفي شد.



حبيب ا... انصاري، دبيركل شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي، با بيان مطلب فوق افزود: بانك منتخب براي اجراي اين طرح نتوانست اعتبار مربوطه را تامين كند و اين طرح منتفي شد.



وي خاطرنشان كرد: صندوق مهر رضا (ع) نيز بر خلاف تفاهم نامه امضا شده با شورا، فقط خواهان حضور فروشگاه هاي بزرگ مانند شهروند در اين طرح بود، در حالي كه اين طرح بايد تمام فروشگاه هاي معتبر و نمايندگي هاي

لوازم خانگي را تحت پوشش قرار مي داد. ليزينگ (فروش اقساطي) لوازم خانگي از جمله طرح هايي است كه قرار بود با اجراي آن به اقشار كم درآمد به ويژه زوج هاي جوان، وام خريد لوازم خانگي تعلق گيرد.

وزير سابق صنايع و معادن در زمان وزارت خود از طرفداران جدي اجراي اين طرح بود و حتي آذر سال گذشته در نمايشگاه لوازم خانگي تاكيد زيادي بر اجراي آن كرده بود.

اين طرح در زمان وزير فعلي نيز پيگيري و حمايت شد و صندوق مهر رضا (ع) به عنوان يكي از متوليان آن، از اين طرح به عنوان يكي از برنامه ها براي كمك به اقشار كم درآمد و كمك به جوانان براي ازدواج نام مي برد.

گردش چرخ صنعت

وزارت صنايع و معادن همچنين با اجراي اين طرح در نظر داشت از توليد كنندگان داخلي صنعت نيز حمايت كند.

در اين طرح قرار بود كارت الكترونيك خريد كالا از طريق سيستم بانكي در اختيار جوانان قرار بگيرد و آنها در قالب بسته لوازم خانگي و با تخفيف مناسب از كالاهاي توليد داخل بهره مند شوند.

بنا بر مصوبه هيات مديره صندوق مهر رضا (ع) از سال گذشته 3ميليون و 200هزار تومان براي ارائه تسهيلات به جوانان مزدوج اختصاص يافت و مقرر شد يك ميليون و 200هزار تومان از آن مبلغ به صورت نقد و 2ميليون تومان نيز به صورت كارت خريد كالا، براي خريد كالاهاي توليد داخل در اختيار متقاضيان قرار گيرد.

به اعتقاد محسن شاطرزاده، معاون پيشين وزير صنايع و معادن، اجراي اين طرح حدود هزار و 300 تا 2هزار ميليارد تومان به چرخه صنعت توليد لوازم خانگي داخلي وارد مي كند كه اين امر هم براي ايجاد اشتغال، هم براي رشد صنعت و هم براي رشد اقتصادي كل كشور بسيار موثر است.

اقلام مشمول طرح ليزينگ شامل 10 قلم كالاي اساسي زندگي از جمله يخچال ، گاز، فرش، چيني آلات، ماشين لباسشويي، تلويزيون، چرخ خياطي

و ... است كه با همكاري ده ها توليد كننده متقاضي عرضه مي شود.

طهماسبي، وزير پيشين صنايع و معادن نيز كارگروهي براي نظارت بر ثبات و افزايش كيفيت محصولات و عدم افزايش قيمت محصولات شركت ها در طول اجراي تفاهم نامه تعيين كرده بود. علاوه بر اين قرار بود شركت ها و كارخانه هاي متقاضي همكاري در طرح ليزينگ لوازم خانگي مجوزهاي قانوني و معتبر از وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گواهينامه استاندارد و نيز قابليت توليد و توزيع محصولات در سطح كشور و ارائه خدمات فروش و خدمات فروش و پس از فروش داشته باشند.

تفاهمنامه شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي با صندوق مهر رضا (ع) در تيرماه سال 86 براي اجراي طرح ليزينگ لوازم خانگي به امضا رسيد. اگرچه اين طرح با مخالفت هايي در صنوف همراه شد. در همين حال پيشتر محمد آزاد، رييس شوراي اصناف كشور با ابراز مخالفت با طرح ليزينگ لوازم خانگي تاكيد كرده بود: ليزينگ لوازم خانگي فقط زماني مناسب است كه قدرت خريد كالا و لوازم خانگي براي افرادي كه نقدينگي ندارند، ايجاد شود.

وي ادامه داد: چنانچه قرار است ليزينگي صورت بگيرد بايد با مشاركت واحدهاي صنفي باشد به طوري كه تسهيلات بانكي در اختيار واحدهاي صنفي قرار گيرد.

وي با اشاره به طرح هاي مشابه مانند ليزينگ خودرو، طرح ليزينگ لوازم خانگي را موجب ايجاد تداخل در كار صنوف دانست. هرچند انصاري، رييس شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي كه مجري اجراي اين طرح است، مخالفت اصناف را به دليل كاهش حاشيه سود آن در پي اجراي اين طرح دانست و گفت: مخالفت آنان به دليل اين است كه باعث مي شود مردم به صورت مستقيم كالاي مورد نظرشان را خريداري كنند و بنابراين حوزه وسيعي كه قبلا داشتند و مانورهايي كه مي دادند، ديگر نمي توانند اجرا كنند و سودشان كم مي شود.



كاهش تعرفه متوقف شددبيركل شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي در رابطه با تصميم براي كاهش تعرفه واردات لوازم خانگي نيز گفت: كاهش تعرفه واردات لوازم خانگي فعلا متوقف شده و هم توليد كنندگان و هم وزارت صنايع و معادن به شدت با اين كار مخالفند.

وي ادامه داد: با توجه به رشد توليدات داخلي و سرمايه گذاري هنگفتي كه در صنايع لوازم خانگي صورت گرفته و تنوع توليدات داخل، كاهش تعرفه واردات معنايي ندارد. انصاري خاطرنشان كرد: در صورت كاهش تعرفه، روند صادرات تشديد شده و در كنار واردات، قاچاق و كم اظهاري ها موجب از بين رفتن صنايع داخلي خواهد شد.
منبع : ایسنا

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن