شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۳

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


مروری بر اعتراضات دیماه ۱۳۹۶

مروری بر اعتراضات دیماه ۱۳۹۶

 

اعتراضات و حوادث روزهای اخیر ثمره :

۱- بی توجهی دولت به معیشت مردم

۲- عدم مرزبندی با اصحاب فتنه و

۳- خوشبینی و اعتماد به کدخدا

 

محسن شاطرزاده تهران 

۱۱ دیماه

۱۳۹۶ روز پنجشنبه هشتم دیماه ۹۶ در شهر مشهد و بدنبال دعوت مجهولی که از روزهای قبل در فضای مجازی صورت گرفته بود از مردم دعوت به تجمعی در میدان شهدای ای شهر و در اعتراض به گرانی ها و مشکلات اقتصادی جامعه شده بود . تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر جمعیتی حدود ۱۰۰ نفر در میدان شهدا جمع شده و کم کم افرادی با مقاصد شوم دیگر به جمع اضافه شده و شعارهای اعتراضی به شعارهای ساختار شکن تبدیل شد . جمعیت به سمت حرم مطهر راه افتاده و شعارهای مختلف و چند رنگی سر داده می شد که در تقاطع چهار راه نادری با پلیس مواجه شده و راه آنها سد می شود . پلیس با صبر و حوصله و رییس پلیس بارها از طریق بلندگو اعلام کردند که تجمع قانونی نیست و پراکنده شوند که در نتیجه افرادی از میان معترضین و نیز زایرین میان آنها جمعیت را ترک کرده و جمعیت محدودی مواجه با پلیس شدند . پلیس با کمک ماشین آب پاش سعی در متفرق نمودن و عقب راندن جمعیت نمود و آنها را تامیدان شهدا و سپس تا میدان توحید مشهد عقب رانده و در نهایت تعدادی را متفرق نموده و تعدادی را هم دستگیر نمود . مجموع این حادثه حدود ۲ ساعت بطول انجامید و معترضین دست به تخریبهای محدودی از جمله تخریب سطلهای زباله و کندن میله های ترافیکی زدند ولی با درایت پلیس حادثه پس از ساعتی فرو نشانده شد . همزمان در چند سهر دیگر کشور حوادث مشابهی رخ داد. ولی از فردای آن روز این حوادث بصورت هماهنگ تر و سازماندهی شده در شهرهای بیشتری ادامه یافته و شعارهای ضد انقلابی و عملیات تخریبی سرعت گرفت و مشخص شد که این حرکت دیگر اعتراض به گرانی و وضعیت سخت معیشت نیست بلکه سازمان آشوب ضد انقلاب فعال شده و منافقین و وابستگان بیگانه میداندار آشوبها شده اند که دامه این آش بها به روز سوم در تهران و شهرهای دیگری هم کشیده شده است. آنچه در تحلیل و چرایی این حوادث از دیدگاه نگارنده می توان گفت مواردی است که به اختصار بیان می شوند:

۱- کوتاهی و تعلل دولت در رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و موسسات اعتباری غیر مجاز و گسترش بیکاری و رکود: متاسفانه مشکل موسسات اعتباری غیر مجاز که ناخواسته تعداد زیادی از مردم را دچار خسارت و زیان کرد مواجه با عدم اقدام جدی دولت شد و ماهها اعتراضات متعددی را از طرف مردم بدنبال داشت و حتی در جلسه سران قوا مطرح شد تا جایی که زمزمه استیضاح و طرح سوال از رییس جمهور در مجلس بگوش می رسید . متاسفانه استان خراسان بیشترین جمعیت خسارت دیده از موسسات مالی غیر مجاز را داشته و زمینه برای شروع چنین حرکت اعتراضی مهیا شده بود.

۲- ارائه برنامه بودجه سال ۹۷ کشور توسط دولت تصویر تیره و تاری را برای سال آینده ارائه کرد . اعلام افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین و حذف ۳۰ میلیون نفر از یارانه بگیران و افزایش قیمت نان و سایر کالاهای اساسی و عدم توجه به مسئله اشتغال و تولید فضای را بر معترضین سخت تر کرده و زمینه را برای چنین اعتراضاتی مهیاتر کرد و شاید هم همه اینها برنامه از پیش تهیه شده ای بود که برای فشار از پایین و چانه زنی از بالا برنامه ریزی شده بود.

۳ - رشد بیکاری در کشور که به ۱۲ درصد رسیده و خصوصا رشد بیکاری در میان جوانان تحصیلکرده و فارغ التحصیل که بیش از ۲۷ درصد بوده و همین عدد در استانهای محروم مانند کرمانشاه و ایلام و سیستان و کردستان به بالای ۵۴ درصد می رسد فشار مضاعفی بر قشر محروم جامعه داشته و بر اعتراض آنها نسبت به سیاستهای معیشتی دولت افزوده است.

۴- اعلام اعداد واهی رشد ۶ درصدی اقتصاد و یا ایجاد ۸۰۰ هزار شغل در کشور از زبان رییس جمهور و معاون اول در حالی که مردم هیچگونه آثاری از آن در بهبود زندگی خود نمی بینند باعث افزایش یاس و عدم اعتماد مردم به دولت و افزایش عصبیتها نسبت به دولت شده است .

۵- رشد سریع حاشیه نشینی خصوصا در شهرهایی مانند مشهد بر پیچیدگی مسائل این شهرها و حاد تر شدن مشکلات این قشر از مردم افزوده و زمینه اعتراضها را گستر ده تر می کند. لازم به ذکر است که در تجمعات مشهد تعداد زیادی اتباع افغانی هم حضور داشتند.

۶- در این میان دشمنان انقلاب از آمریکا گرفته تا منافقین و سعودیها و اسرائیل از آب گل آلود ماهی گرفته و برنامه استفاده از اوباش و ایجاد اغتشاش و درگیریهای کور و کشته سازی خصوصا در شهر های کوچک و محروم و استفاده از شکافهای قومیتی و طایفه ای را استارت زدند . اخبار رسیده حاکی از آن است که کمک مالی سعودیها به منافقین بعنوان عمله آنها تا ۹۰۰ برابر نسبت به قبل افزایش یافته و جلسات گسترده ای بین منافقین و سعودیها برای گسترش این آشوبها برگزار شده که البته هرچند برای مردم زحمت ایجاد کرده اند ولی قطعا جواب خود را هم از مردم دریافت کرده و با تودهنی محکمی از طرف مردم به عقب رانده خواهند شد.

۷- متاسفانه شاهد مواضع مشکوک و مبهم از طرف مقامات بالای دولت و طیف اصلاح طلبان در متهم کردن رقیب و امتیاز گرفتن از نظام هم بوده ایم که با خرد و تدبیر برای ایجاد وحدت ملی منافات دارد . بیان اظهاراتی توسط آقای جهانگیری در همان روز اول در مشهد که برنامه ریزی این اعتراضات را به جناح رقیب نسبت داد و یا نقل مطلب دروغی توسط غلامحسین کرباسچی و استقبال وسیع اصلاح طلبان و پخش گسترده خبردروغ احضار آقای علم الهدی توسط شورای امنیت ملی در فضای مجازی خصوصا توسط رسانه های اصلاح طلب و ارائه تحلیلی از طرف عباس عبدی در مورد نقش جناح رقیب در حوادث و نشر گسترده آن در فضای مجازی توسط رسانه های اصلاح طلب و یا تحلیل آقای رییس جمهور که مردم غیر از مشکلات معیشتی مشکل نبود فضای آزاد سیاسی را هم دارند ؛ همه و همه این دم خروس را در جیب اصلاح طلبان و فتنه گران نمایان کرده و نشان میداد که آنها از شرایط پیش آمده خرسند هستند و در نتیجه شاهد نوشتن مقالات و مطالبی در رسانه های مکتوب فتنه گران هستیم که خواستار بازنگری و اصلاح قانون اساسی و تجدید نظر در اصول مربوط به رهبری شده اند . خواسته ای که زمین تا آسمان با خواسته مردم فرق می کند.

۸- مقام معظم رهبری از ابتدای دولت یازدهم بارها تاکید کرده اند که نسبت به فتنه حساس هستند و باید دولت مرز خود را با فتنه گران جدا کند . متاسفانه عدم توجه به این مطالبه رهبری و اختلاط گسترده فتنه گران نشان دار با دولت و در راس امور حساس کشور باعث ناتوانی دولت در اداره اینگونه حوادث و مشکلات امنیتی در کشور شده و از طرفی رسوخ و نفوذ ایادی دشمن و جواسیس آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه در مراکز حساس تصمیم گیری شده و ضعف دولت را دو چندان کرده است .

۹- و اما چه باید کرد؟ پاسخ روشن است .

الف : دولت باید هرچه سریعتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم رسیدگی کند .

ب : کمترین کار برای شنیدن صدای مردم و پاسخ به ندای مردم ؛ ترمیم کابینه و تعویض وزرای فلج اقتصادی و روی کار آوردن افرادی انقلابی و مسئول و با رویکردی جهادی برای حل مشکلات مردم است .

ج : دولت باید باور کند که از وزیر لوس و ننر و بی عرضه و ناتوانی مثل آخوندی که با سوء استفاده از موقعیت سیاسی خود صاحب صدها میلیارد تومان ثروت شده و هیچ کاری برای آسایش و رفاه مردم نکرده ؛ بعد از اینهم کاری بر نمی آید . باید او و امثال او را هرچه سریعتر عوض کرده و جوانان متخصص مومن به انقلاب که فراوان هم هستند را بکارگیرد تا بتواند در میان مردم سر خودش را بلند کند و گرنه یک هجوم دیگر مردم انقلابی و گرسنه و بیکار طومار دولت را درهم خواهد پیچید. د : مبارزه با فساد و اشرافی گری بطور واقعی و جدی و در هر رده ای از مسئولین کشوری باید با جدیت دنبال شود.

ه : امروز روز وحدت است . دولت و جناح رقیب باید به کمک یکدیگر آمده و مشکلات مردم را حل کنند . رقابتهای بیحاصل نتیجه ای جز نارضایتی بیشتر مردم نخواهد داشت.

۱۰- آنها هم که دانسته و ندانسته قصد دارند حرکت اعتراضی مردم را بر علیه نظام تفسیر کنند بدانند که خوابشان تعبیر نخواهد شد . این مردم هرچقدر هم مشکلاتشان زیاد باشد و فشارها افزایش یابد بازهم خودشان از انقلاب دفاع خواهند و بساط ضد انقلاب و فتنه گر را در چشم بهم زدنی برخواهند چید و امنیت را درکشور برقرار خواهند نمود.

 

محسن شاطرزاده

تهران ۱۱ دیماه ۱۳۹۶

  • توسط محسن شاطرزاده
  • تحلیل روز