دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


جهاد تبیین با تاکید بر حوزه جوانان

 *جهاد تبیین با تاکید بر حوزه جوانان*

 

محسن شاطرزاده

۱۰ مهر ۱۴۰۱

 

مقایسه جوانان ، نشان میدهد که تفاوت اساسی بین جوان امروز (خصوصا دهه هشتاد به بعد) با جوانان دیروز از نظر فکر و اندیشه وجود دارد. ذائقه جوان امروزی تغییر کرده و ادبیات جوانان امروزی کاملا متفاوت با ادبیات جوانان قبل از آن است . جوان امروز تربیت شده فضای مجازی ، بدون دغدغه معیشتی ، معترض و سرکش ، مومن و معتقد به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، غیر دلبسته به جمهوری اسلامی ، بدون اعتماد به رسانه های رسمی دولتی و بدون اعتماد به مسئولین کشور است.

 

به طور کلی جوان امروزی را در دو دسته می‌توان تقسیم بندی کرد :

 

الف : جوان مومن و متدین و معتقد به جمهوری اسلامی ولی معترض و سرکش ؛ بدون اعتماد به رسانه ها و مسئولین دولتی ؛ سرخورده از تبعیض ؛ عدم قبول دستور و تحکم و حرف آمرانه می‌باشد.

ب : جوان پیرو جریان وندالیسم : وندالیسم عارضه امروز دنیای مدرنیته است . جوان وندالبستی بدون دغدغه معیشتی ؛ اهل گیم و اینستاگرام ؛ بدون قید و بند مذهبی ؛ معتقد به آزادی بی حصر و حد و رابطه با جنس مخالف ؛ داشتن بغض نسبت به دین و روحانیت و اسلام و دنبال هیجان و اهل آشوب و تخریب اموال عمومی  هستند. آنچه جامعه امروز ایران با آن مواجه هست"صدمه دیدن شدید سرمایه اجتماعی" و "از بین رفتن اعتماد و امید" است.

 

* پیشنهادات :

 

۱ - ضرورت مبارزه با تبعیض در کنار مبارزه با  فقر و فساد :

۱-۱ : پیامبر اکرم (ص) : الملک یبقی مع‌الکفر و لا یبقی مع‌الظلم

۱-۲ : تاکیدات موکد رهبری به مبارزه با تبعیض در کنار مبارزه با فقر و فساد خصوصا در دیدار با نمایندگان

۱-۳ : احساس تبعیض شدید در میان مردم و جوانان : لزوم مطالبه عدالت اجتماعی و مبارزه جدی با هر نوع تبعیض در اجتماع  .

 

۲-  لزوم احیای سرمایه اجتماعی و تلاش برای رفع سرخوردگی و نا امیدی از آینده در میان جوانان:

۲-۱ : لزوم اعتماد سازی صادقانه و واقعی بین جوانان با بسیج و پلیس و سپاه و روحانیت و طرفداران انقلاب

۲-۲ : لزوم پاشیدن بذر امید در میان  همه آحاد جامعه خصوصا جوانان دگر اندیش

۲-۳ : لزوم دیده شدن همه جوانان با همه نوع تفکر : اینها همه جوانان متولد ۲۵ سال پس از انقلاب هستند و نمی‌توانند عامل منافقین باشند.

۲-۴ : لزوم برگذاری مجالس گفتگوی صمیمانه بین پلیس وسپاه و جوانان خصوصا دانشجویان و رفع شبهات و تابو های دشمن ساخته : دانشجو و جوان باید پلیس و سپاه را مامن خود بداند نه دشمن خود.

۲-۵ : لزوم ارائه خدمات وسیع نظام اسلامی به آحاد مردم و چشاندن شهد شیرین خدمت در نظام دینی مردم‌سالار

۲-۶ : لزوم ارائه تمام امتیازات و فرصتهای شغلی و اجتماعی بطور عادلانه بین همه جوانان کشور با هر نوع سلیقه‌ای

۲-۷ :  لزوم حذف همه رانتها و امتیازات تعریف شده و ایجاد یک میدان رقابت برابر و منصفانه و ایجاد امید برای جوانان که در شرایط برابر می‌توانند رقابت کنند.

۲-۸ : لزوم جذب حداکثری جوانان دگراندیش توسط بسیج دانشجویی و بسیج اساتید و بسیج محلات و ائمه جماعت مساجد

۲-۹ : دعوت از تشکلهای دانشجویی و جوانان با همه نوع ذائقه و تفکر برای بحث و گفتگو در صدا و سیما

 

۳ - ضرورت اصلاح مرجعیت جوان امروزی و اصلاح ذائقه آنها : 

۳-۱ : فضای مجازی مرجع واقعی و مطلق جوان امروزی است . جوان امروزی بدون اینترنت و بدون دسترسی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودرا بدون هویت می‌بیند. 

 

۳-۲: اعتماد مطلق جوان امروزی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معاند و سالها بمباران شدید خبری جوان ایرانی توسط دشمنان انقلاب  و سیاه نمایی نسبت به نظام و پلیس و سپاه : ایجاد تردید و تصویری مخوف از پلیس و سپاه و روحانیت و نیروهای امنیتی در ذهن جوان ایرانی

۳-۳ : ضرورت ساماندهی جدی فضای مجازی و تسریع در شبکه ملی اطلاعات (ضرورت حضور جدی نیروهای مسلح در مدیریت شبکه ملی اطلاعات)

 

۳-۴ : ضرورت تولید محتوای جذاب و مناسب جوان امروزی و بهره‌گیری از ابزار شبکه های اجتماعی و توزیع محتوا در فضای شبکه های اجتماعی

 

۳-۵: ضرورت تقویت جدی پیام رسانهای ایرانی و ایجاد جاذبیت و رقابت در آنها برای انتقال مردم از پیام‌رسانهای خارجی به پیام رسانهای داخلی

 

۳-۶: ضرورت پرداختن جدی به مقوله سرگرمی و اوقات فراغت جوانان بر اساس ارزشهای دینی 

 

۳-۷ :ضرورت شبکه سازی وسیع جوانان با استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی 

 

۳-۸ : بسیج دائمی جوانان و ضرورت طراحی پروژهای بزرگ سازندگی مانند جهاد سازندگی و استفاده از همه جوانان و شور و هیجان آنها در مسیر خدمت به کشور 

 

۳-۹:ضرورت تقویت فضای صفا و صمیمیت و وحدت ملی‌:بسیج ، پلیس ، سپاه و روحانیت باید مامن و پناه همه جوانان کشور حتی جوانان دگراندیش و دختران بدحجاب باشند.

 

۴- لزوم داشتن طرح و برنامه برای مقابله با جوکرها و برنامه آمریکایی رهبران جوان آینده:برنامه آمریکا برای تربیت نسل جوان کشورهای اسلامی مثل عراق

  • توسط محسن شاطرزاده
  • تحلیل روز